Regidebutant Leon Bashir, som også har skrevet manus og spiller hovedrollen i «Tomme Tønner», skal ha skryt for en ting: castingen av radarparet Stig-Frode Henriksen og Tommy Wirkola («Død Snø», «Kill Buljo») i rollene som nordnorske småskurker. Ellers er det meste av det «Tomme Tønner» har å komme med gjort både bedre og morsommere før.

Skylder halv million

Ali (Leon Bashir) kommer ut av fengsel og blir møtt av sine to mindre smarte gjengbrødre, Nico og Bobby. Planen er klar – ikke flere småkriminelle handlinger, her skal man jobbe seg oppover i Oslos underverden.

Men da det første oppdraget, å stjele en utstoppet falk, mislykkes katastrofalt, skylder de med ett en halv million til Dansken (Kim Bodnia). Det er en halv million mer enn gutta har, og dermed er gode råd dyre. Redningen kommer i form av en nordnorsk, hardbarket slektning av Nico (Anders Danielsen Lie) som tilbyr de å tjene raske penger ved å brenne sprit for han. Men det skal vise seg at å bedrive hjemmebrenning ikke er en problemfri affære.

Inspirert av Ritchie

Bashir har selv sagt at filmen er kraftig inspirert av blant annet regissør Guy Ritchie og Olsenbanden. I tillegg er det lett å se at han har kastet et par blikk til våre naboland og filmer som «I Kina Spiser De Hunder» og «Jalla Jalla». I utgangspunktet er ikke dette en ulempe, men når «Tomme Tønner» ikke klarer å bidra med så svært mye selv blir sammenligningen med nevnte filmer så altfor tydelig og glir over i kopiering. Et stort unntak er sidehistorien med Henriksen og Wirkola i rollene som Tynn-Svein og Gjørme-Knut som fikk meg til å trekke på smilebåndet flere ganger.

Ellers er filmen sterkt preget av en høy kjendisfaktor og masser av cameo's, svært overdreven musikkbruk, flashy kameraføring og overtydelig produktplassering. Samt et innspill i fri heroindebatten på slutten som må sies å være litt vel lettvint. Men, det er visse lysglimt og Bashir Co skal ha ros for å satse friskt. Forhåpentligvis satser de videre, og kommer sterkere tilbake i fremtiden.