I 3. etasje i Grønnegata 39 er 11 barn i full sving med saks og lim, ulike materialer og gode ideer.

Får utfolde seg

– På dette kurset får barna mulighet til å utfolde seg kreativt i et stort plakatformat. De får lære om logo, typografi, foto og illustrasjon, sier daglig leder Michelle Renee Widerøe i NODA.

Nordnorsk design- og arkitektursenter (NODA) er en nylig oppstartet organisasjon som ønsker å bygge og utvikle kompetanse innen design og arkitektur. De har en bred målgruppe, men på dette kurset står barna i fokus.

Designerspirer

Alice Kvalvik er kursholder, designer og illustratør. Hun forteller at barna får ei innføring i designprinsipper, og rom til å utfolde seg.

– Ungene er både faglig interesserte og har et stort skaperbehov.

Og rom for utfolding er det virkelig. I forkant av kurset har det blitt kjøpt inn store mengder tykt og farget papir, lim, glitter, magasiner og andre ting som trengs for å lage stilige plakater.

– Vi får lage så mange plakater vi vil! forteller Annabelle Gil Widerøe (9).

Hun og venninnen Signe Eugenia Cabanillas Davenport (8) arbeider med hver sin plakat, som begge har naturen som tema.

– Min plakat har blomster, landskap, en undulat og diamanter. Diamanter kommer også fra naturen, vet du, sier Widerøe.

Cabanillas Davenport synes ikke det er vanskelig å komme på gode ideer.

– Det beste av alt er at vi får bestemme selv hva vi vil lage, sier hun.

Vil være lokale

For å holde energien og kreativiteten ved like, tar barna en ordentlig lunsjpause mellom slagene. Mathallen har disket opp med både hovedrett og dessert til kursdeltakerne.

– Vi liker slike prosjekter som dette. Det er jo nye designere som blir til her, og det må vi støtte opp om, sier kjøkkensjef og medeier Gunnar Jensen i Mathallen Tromsø.

Widerøe forteller at det er viktig for organisasjonen å være lokale.

– Vi henter både kompetanse, mat og materialer her i nord. Det er jo viktig å holde seg lokale når vi arbeider med å bygge fremtiden i landsdelen.