Håkon Johan Seiness tar master i produktutvikling under masterprogrammet Ingeniørvitenskap og IKT ved NTNU. I mai neste år skal han reise til Rotterdam for å delta i konkurransen «Shell eco maraton» innenfor kategorien «Urban concept» sammen med 10 av sine medstudenter.

Konkurransen går ut på å lage en bil som går så langt som mulig på energi tilsvarende én liter bensin.

Selv om NTNU har deltatt tidligere, og tatt verdensrekord, har teamet til 24 åringen valgt å bygge en helt ny bil fra bunnen. Seiness' ansvarsområde er bilens bremsesystem og styremekanisme

Mer fra Tromsøpuls finner du her!

- Det er et helt unikt prosjekt å være en del av, og det er spesielt morsomt å få muligheten til å bringe teori ut i praksis, sier Seiness som også har valgt produksjonen som sin masteroppgave.

Dyrt prosjekt

– Det har vært en bra og jevn prosess. BIlen designes fortsatt, men den ser veldig kult ut. Det er ikke før etter jul at vi starter med selve byggeprosessen.

Les også: Byens kuleste jul

Likevel har dette vært en dyr prosess for studentene, da de ikke har fått noen økonomisk støtte fra NTNU. Derfor har de sett seg nødt til å søke om midler andre steder.

– Budsjettet vårt ligger på 1,1 millioner så vi har vært avhengig av en del sponsorstøtte underveis og vi trenger enda litt mer for å nå budsjettet. Det at vi bruker karbonfiber gjør hele prosjektet mer kostbart da dette er svært dyrt.

Jobb i utlandet

De fleste som er en del av teamet har en spesiell interesse for biler og hvordan de er bygget. Seiness vil ikke se bort ifra at han kunne tenke seg til å jobbe videre i bilindustrien når han fullfører mastergraden sin.

– Men om jeg ønsker å jobbe videre innenfor dette feltet må jeg nok ta turen utenfor landegrensen.

Les også: Topp ti julefilmer

Selv om han har vært en stor del av prosessen, er det nok ikke Seiness som skal sitte bak rattet når turen går til finalen i Nederland.

– Det er mange strenge regler for konkurransen hvor minimumsvekt for sjåføren er 70 kilo. All ekstra vekt er et minus for oss. Så bak i førersetet må vi nok plassere den letteste.