Loddefjordbølgen lever enda i beste velgående, og bandet med et av de beste bandnavnene her til lands, Fjorden Baby!, leverer igjen.

Det var stor uenighet da de slapp sin selvtitulerte debut for to år siden, og det tror jeg det enda er. Enten hater du dem eller så elsker du dem, men en ting er sikkert, Fjorden Baby! er helt unike i Norge i 2011.

Mindre rølp

Der hvor debuten var så rølpete og syrete at det ble litt slitsomt i lengden, har de denne runden satser mer på melodiene. Popmelodiene, mye takket være at Nam Pung Nguyen har fått ta seg større friheter, er fabelaktige og veldig dansbare.

Les flere anmeldelser og mer om musikk her.

Til og med Norges galeste livevokalist Sturle Kvilekval har tatt et steg tilbake. Det er roligere, uten at de har mistet edgen sin og kan kategoriseres som en veldig vellykket oppvask i lydbildet.

Endelig er det en rød tråd og dette takket være bedre planlegging.

Enda noe uslipt

En av de største styrkene til Fjorden Baby! ligger i tekstene, som er både treffende og dystre. Det bygger rundt at det enda er et mørke som ligger og nipper i kantene, en dronende lyd som driver i bakgrunnen gjennom hele platen.

Selv om låter som den briljante førstesingelen "Rendezvous", "Anarki & Virvar", nydelige "Himmelen", "Som På TV" og "Du Spør For Mye" er fantastiske, er det enda noe uslipt i forhold til deres potensial.

Jeg tror de med hell kan med rydde litt mer i det kaotiske lydbildet deres, men alt i alt er dette en veldig, veldig sterk oppfølger.

Fjorden Baby Foto: RIKKE LANGE