Det kom fram da hovednavnene til Festpillene i Nord-Norge 2016 ble presentert. Målet til festspillene er å være solid forankret i nord.
– I 2016 ønsker vi i hovedsak å profilere kunst og kultur fra landsdelen for å styrke Festspillene som en møteplass for den nordlige kulturbransjen. Dermed bygger vi en plattform for en tyngre internasjonal satsing fra hele den nordlige delen av verden i 2017, sier festspilldirektør Maria Utsi i en pressemelding.
Violet Road og NOSO
Fredag ble det presentert tre innslag – et fra Norge, et fra Sverige og et fra Island. Det norske innslaget er et samarbeid mellom pop-rockerne i Violet Road og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, NOSO.
Ifølge programsjef i NOSO, Catharina Bilsbak, er dette noe man har jobbet med lenge.
– NOSO og Violet Road spilte sammen under åpningsseremonien av Sjakk OL i 2014. Siden da har vi hatt en dialog om å finne den rette anledninga til å gjøre et større prosjekt sammen, så da Festspillene initierte dette, var det god match, sier Bilsbak i en pressemelding.
LES OGSÅ: Hjort ny styreleder for Festspillene
Folkedans og elektronika
Folkedansere og akrobater i kombinasjon med elektronika kjennetegner de såkalte Festspillprofilene.
Komponist og musiker Benjamin Mørk skal samarbeide med danseensemblet Kartellet.
Mørk er opprinnelig fra Senja og Kartellet har sin base i Troms.
Det islandske innslaget er rapperne Reykjavikurdætur – eller Reykjaviksdøtrene.
Danse-Carmen
Fra Sverige (og litt fra Norge) kommer danseensemblet Norrdans – som skal lage en «arktisk versjon» av Carmen – med Jo Strømgren som koreograf.
– Vi er stolte over å ha booket Sveriges nordligste dansekompani Norrdans for første gang til Festspillene! Kompaniet passer perfekt inn i Festspillenes nordlige fokus, dermed var det naturlig å satse på det meget respekterte dansekompaniet som også er en viktig og anerkjent institusjon i det nordlige kunstlandskapet, sier Maria Utsi.
LES OGSÅ: Søsken slipper elektronikasingel
Festspillkunstner
Offisiell Festspillkunstner blir bildekunstneren Shwan Dler Qaradaki. Ifølge Utsi «skildrer (han) både identitet, tilhørighet og asylproblematikk i sine arbeider».
Qaradaki er opprinnelig fra irakiske Kurdistan og kom til Norge som politisk flyktning.