«Coco før Chanel» er en av to filmer denne høsten om moteikonet, feministikonet og legenden Coco Chanel. Denne filmen fokuserer på hennes liv før hun ble kjent over hele verden.

Coco vokser opp i et kloster etter å ha blitt forlatt av faren i ung alder. Som voksen livnærer hun seg sammen med sin søster som sanger, syerske og selskapspike helt til hun møter den godt voksne aristokraten Etienne Balsan (Benoit Poelvoorde).

Sjarmere

De innleder etter hvert et forhold. Balsan er vant med hyppig skifte av kvinnelige bekjentskaper, likevel klarer Coco å sjarmere/manipulere slik at hun gradvis blir introdusert for hans sirkel av sosietetsvenner.

Blant disse møter hun etter hvert på den engelske forretningsmannen og playboyen Arthur «Boy» Capel. Ting blir komplisert da Coco forelsker seg i han. Dette til tross for at hun mener at: «En forelsket kvinne er fortapt. Som en tiggende hund.».

Moteimperium

For en film som omhandler en såpass viktig motepersonlighet som Coco Chanel er det forbausende lite klesdesign med i filmen. Riktignok heter filmen «Coco FØR Chanel», men en skulle tro at det var i klesdesignen og byggingen av et moteimperium den virkelig interessante historien fantes.

Så selv om vi får med klipp om hvordan den berømte «Lille Sorte» blir til, samt andre, så virker det likevel som om det mangler noe. Da hjelper det heller ikke at filmen ikke klarer å engasjere så fryktelig. Til tross for gode skuespillere, tidvis flott fotografering, en del vakre klær og forseggjorte kulisser fremstår «Coco før Chanel» mer som et påkostet, historisk kostymedrama enn en biografisk skildring av en motelegende.

Det er rett og slett ikke noe særlig som er bemerkelsesverdig ved den, ikke engasjerer den noe videre heller.

Audrey Tautou som Coco Chanel. Foto: Chantal Thomine-Desmazures