I går var det på Kulturhusets hovedscene verdenspremière på den nyskrevne operaen "Veslefrikk". Komponist Knut Vaage og librettoforfatter Torgeir Rebolledo Pedersens opera bygger på eventyret Veslefrikk med fela, men er samtidig et helt nytt verk knyttet til vår egen tid.

Den nye operaen er resultatet av et omfattende internasjonalt samarbeid, og i den historien om Veslefrikk som fortelles fra scenen er det også mange elementer som får oss til å tenke på at dette er ei fortelling som tar opp spørsmål som er viktige i en internasjonal sammenheng, samtidig som også mye av det nasjonale fra eventyret er beholdt.

Et bedre liv

Som mange andre eventyrhelter, søker Veslefrikk et bedre liv. Det samme ønsket om bedre levekår er gjerne også en av de sentrale grunnene til at mennesker bryter opp og blir flyktninger, slik også Veslefrikk i denne nye versjonen flykter fra fabrikken og barnearbeidet som holder henne fanget. Og på flukt fra fabrikkeieren Dagens Don, møter Veslefrikk, som altså i denne operaen er ei jente, stadig nye og vanskelige utfordringer som må løses om drømmen skal holdes i live.

Men om "Veslefrikk" viser oss utbytting og overgrep, maktspråk og undertrykkingsmekanismer, så er dette likevel ei forestilling med massevis av lek og livsglede og sprudlende påfunn, som for eksempel når de tre kråkene i åpningsscenen flakser inn på scenen på hver sin scooter, med militærhjelmer og visir som er blitt til nebb.

Den magiske dimensjonen fra eventyrene er også tatt godt vare på.

Musikken

Knut Vaages modernistiske musikk er spennende og full av skiftende uttrykk. I forhold til operaens handling er den både understrekende, utfyllende, foregripende og av og til også kontrasterende.

I orkestergrava sitter 13 musikere; tre messingblåsere, fire treblåsere, fire strykere, en pianist og en slagverker. Alle spiller på ulike instrument, og Vaage utnytter til fulle de forskjellige instrumentenes egenart og klang i musikkens skiftende uttrykk fra det lyriske til det ekspressive og tilbake til den melankolske fiolinsoloen operaen fader ut med.

Slik bidrar den sterkt til den dramatikken vi i salen opplever med denne forestillinga.

Flotte sangere

Rollene er besatt med sangere som gjør en flott jobb på scenen. Og det gjelder ikke bare de to unge internasjonale stjerneskuddene Iulia Vacaru (Romania) og Alexander Polkovnikov (Russland) i hovedrollene som Veslefrikk og Dagens Don/Nattens konge. Vacaru og Polkovnikov synger godt og skaper helstøpte skikkelser på scenen.

Solistene fra Korvest i Bergen leverer også varene både som sangere og med sitt skuespilleri. Ikke minst kråkene til Ola Marius Ryan, Per Anders Tønder og Erlend Tvinnereim blir kostelige skikkelser som bidrar sterkt til at denne operaforestillinga blir både morsom og dramatisk.

FANGET: Veslefrikk (Iulia Vavaru) og de tre skumrerne (Janna Vettegren, Ragnhild Eide Akslen og Hilde Veslemøy Hagen) er tatt til fange av de mørke kreftene i operaen "Veslefrikk". Foto: Marius Hansen
LITE HYGGELIG: Det er ikke noe hyggelig på dukkefabrikken hvor Veslefrikk og hennes venner holdes fanget før de klarer å rømme. Foto: Marius Hansen
LYKKES IKKE: Alexander Polkovnikov som Dagens Don/Mørkets konge har til hensikt å få Veslefrikk hengt, men uten å lykkes, selvsagt. Foto: Marius Hansen
EVENTYRETS MAGI: Den magiske fela frelser Veslefrikk (Iulia Vacaru) fra de mørke kreftene. Alle foto: Marius Hansen Foto: Marius Hansen