Skottenes første studioalbum på fire år er dessverre ikke den føljetongen av låtmesterverker som popperlen og singelen "I Want The World To Stop" bebudet om.

Selv om "I Didn't See It Coming" åpner ballet med oppløftende instrumentering, innbydende progresjon og Sarah Martins håpefulle vokal, fremstår Belle and Sebastians "Write About Love" som høyst ujevn.

Uinspirert

Grunnen til det er såre enkel: Der de tidligere stort sett har syslet med det samme – fra 90-tallets "If You're Feeling Sister" til "The Life Pursuit" ti år etter – er Belle and Sebastian anno 2010 i en slags identitetskrise.

Den sjarmerende, varme og selvironiske kammerpopen som kjennetegner bandet, selv i deres mest melankolske vendinger, er på brorparten av "Write About Love" erstattet av uinspirert sutring.

Låter som dvelende "Calculating Bimbo" eller Norah Jones-gjestede "Little Lou..." fremstår pregløse, mens frontfigur Stuart Murdoch går fullstendig på trynet i kristen sjelesøk på "Ghost of Rockschool".

Svake låter

Det er med andre ord langt mellom øyeblikkene som kan måle seg med skottene på sitt beste ("White Collar Boy", "Get Away From Here, I'm Dying").

Foruten tittelsporet er det i grunn kun ovennevnte "I Didn't See It Coming" og "I Want The World To Stop" som i det hele tatt hinter om fordums tiders storhet.

Det blir for svakt når det dreier seg om elleve låter, selv om innpakningen er aldri så behagelig for øret.

Belle and Sebastian