Kommentaren

Flyseteavgiften er helt uforståelig

Erna Solberg & Co. fremstår fullstendig ubekymret over at flyruter raseres og tusenvis av arbeidsplasser forsvinner.

  Foto: Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

meninger

Den politiske debatten rundt flyseteavgiften er helt uforståelig.

Eller egentlig er selve mysteriet fraværet av debatt. Regjeringen ser ikke ut til å forstå konsekvensene av det de har trumfet gjennom. Erna Solberg & Co. fremstår fullstendig ubekymret over at flyruter raseres og tusenvis av arbeidsplasser forsvinner. Hun mener tydeligvis det er et maktspill som foregår, der flyselskapene bruker trusler for å få fjernet avgiften.

Men nå materialiserer truslene seg: Flyplassene Rygge og Torp kan bli nedlagt, Ryanair flytter sine ruter fra Norge til Tyskland og Øst-Europa, Norwegian og SAS varsler omfattende kutt, og nå kommer også Widerøe på banen med kutt i sine minst lønnsomme distriktsruter.

Fortsatt sitter regjeringen stille, og vi opplever til og med at både statsråder og talsmenn i departementene serverer ”ingen kommentar” når mediene henvender seg. Hva er det som skjer? Ser man ikke alvoret?

Avgiften er komplett ulogisk. Den er ment å være en miljøavgift, men har knapt en anelse grønnskjær over seg. Tvert imot vil den gjøre det vanskeligere for hardt pressede flyselskaper å fornye sine flåter med mer miljøvennlige fly.

Og likevel presser altså Frp sammen med Høyre gjennom en slik avgift - som ikke bare vil ramme sentrale strøk i form av flyplassnedleggelser og tap av arbeidsplasser, men også bety rutekutt og dyrere flyreiser i distriktene.

Regjeringa opplever svikt på meningsmålingene. Flyseteavgiften irriterer og provoserer velgerne, og det hersker ingen tvil om at dette er mye av forklaringen på at vi har gått fra blått til rødt flertall på flere av de ferskeste meningsmålingene.

Dersom ikke regjeringen snart griper inn og reverserer dette åpenbare politiske feilgrepet, vil neste års valgkamp garantert bli preget av stadige påminnelser om hvem som er ansvarlig for tap av arbeidsplasser og et svekket rutetilbud, ikke minst i nord. Det er åpenbart at regjeringen har undervurdert betydningen av 88 kroner dyrere flybilletter. For Widerøe-passasjerer betyr det ti prosent dyrere billetter.