Og alt gjøres nå for å stoppe kjøringen med den. Bilen har bygget landet vårt til det det er. Bilen har vært og er en velsignelse, både for land og folk. Nå skal landsbyggeren kveles med avgifter av alle slag.

Det være seg bompenger, piggdekkavgifter, ekstra drivstoffavgifter, også videre. Blir bilen fjernet, går vi tilbake til steinalderen.

Forretningsdrifter går til grunne. Ingen kommer seg til butikkene og kjøper varene deres. Mange ønsker en renessanse for trillebåra, sparken, hest og vogn med sine kusker, kjelker, og ikke minst skiene som fremkomstmiddel.

Tromsø er ikke større enn en storvoren bygd i den store sammenheng. Det er ubegripelig at de som liksom skal være ledere i byen ikke ser andre løsninger enn skatter og avgifter til den store gullmedalje. Er det de som vi nå sist stemple på som skal føre oss videre med trillebåra og sparken som fremkomstmidler?

Det snodige er at ingen tenker på at trafikkmønsteret i denne byen kan endres. Det gjøres best med bedre løsninger, heller enn med nye avgifter. Det ser ut som at avgiftsløsningene har satt seg fast i hodene deres. I Tromsø har det alltid vært en kamp for dem som har villet bygge ut byen.

Det var store protester da brua skulle bygges. De ble betraktet som gal de som fant på dette. Parkeringstunnelene var en kamp å få til av dem som sto for den saken, på grunn av protester. Det samme foregår nå også.

Noen er mot alt, registrerer jeg ofte. La meg se litt på hva som kan gjøres.

Vi har altså den 4-felts undersjøiske tunnelen. På øysiden kan den bygges videre gjennom øya til Langnes, og da slippe å kjøre over øya, for dem som skal den veien. På fastlandssiden er det å få bygget tunnelen snarest gjennom Tromsdaltinden til Ramfjorden.

Da slipper bilistene å kjøre gjennom Tromsdalen for å komme sørover. Sentrumstangenten forlenges til sørspissen av Tromsøya, og derfra videre i tunnel under havet via Håkøya til Kvaløya. Luftuttakene fra disse tunnelene må utstyres med støvfilter.

Trafikken inn til byen over brua må sluses inn i tunnel, for å hindre at de som skal kjøre sørover øya ikke kjører åpent gjennom byen som nå.

Bygging av ny bru over til Kvaløya må skrinlegges, også på grunn av mye vind og ofte kan bli stengt. De lærde tenker vel heller ikke på at når strømprisene nå stiger til store høyder, fyrer folk med ved, som bidrar med mye svevestøv, kanskje den største syndebukken. Og inn til sentrum må det bare være blindveier for å hindre gjennomkjøring.

En endring av vår samfunnsstruktur kan få alvorlige følger for mange. Spesielt de som er avhengig av å bruke bilen for å få dagene til å gå rundt og må kjøre.

Da kan en spørre om det vil bli noe mindre bilkjøring med alle disse avgiftene som folk må slite med? Det alle disse bilavgiftene kommer til å bidra til, er at vi får flere fattige her i landet, i tillegg til de 300.000 vi allerede har i Norge.

I Tromsø er det hele 6.500 fattige etter beregninger av Statistisk sentralbyrå. Og flere vil det bli med alle disse avgiftene som skal pålegges oss bilbrukere.

Det finns også andre løsninger på dette problemet i byen, som det kan bli aktuelt å diskutere ved en senere anledning. Jeg har bare pirket i noe få løsninger denne gang.

Men er all dette støvet det skrikes om bare bilens skyld? Det strides det også om.