Debatt

«Legg til rette for at flere får gleden av å bli en hverdagssyklist»

SYKKELBY: Venstre vil ha tromsøfolks hjelp til å finne ut hvordan Tromsø kan bli en bedre by for syklister og gående. På tirsdag arrangerer de folkemøte om temaet. Foto: Lars Åke Andersen  Foto: Lars Åke Andersen

meninger

Nå er hverdagen tilbake etter Arctic Race. En folkefest med veltrente atleter i trange dresser på lette karbonrammer og en by som jubler for syklister. Statsråder og ministre speilet seg i glansen og var til stede til rett tid foran internasjonale kameralinser. Valget nærmer seg. Nå håper jeg virkelig at vi husker på hverdagssyklister og legger til rette for at flere får gleden av å bli en hverdagssyklist.

LES OGSÅ: Se bildene fra Arctic Race (for abonnenter)

Foruten ukene der Arctic Race var et tema virker interessen for å prate om syklister laber i de politiske kretser i Tromsø. Også kommunen og fylkeskommunen kunne sagt og gjort mer for hverdagssyklistene, som stadig blir flere. Mange har også innsett fordelene ved å oppleve elektrisk stemning til og fra jobb på el-sykkel. I bakkebyen Tromsø er en el-sykkel en «game changer» innen persontransport.

El-syklistene har verken trange dresser eller smale hjul. De er unge og gamle, noen med skjørt og i tromsøværet må de ofte skjule seg under et lag Gore-Tex fra topp til tå. Også smiler el-syklistene, spesielt i motbakker. Fordelene for el-syklister er at de ikke kommer gjennomsvette til jobb, de må bare henge fra seg yttertøyet. Og ofte kommer de fortere fram enn bilen.

LES OGSÅ: Klar for ny sykkeltrasé

Som syklist, med eller uten strøm, starter du dagen med frisk luft, fysisk aktivitet og aktiverer hodet før arbeidsdagen. Forskning på både barn og voksne viser at de som starter dagen med aktivitet har bedre evne til å konsentrere seg utover dagen. Man får ikke bare et raskt transportmiddel, men får i tillegg bedre folkehelse med på turen. Om vi ser for oss at mange kan gjøre jobbreisen på 10–40 minutter (3-20 km), så dekker vi også helsedirektoratets minimumskrav for daglig fysisk aktivitet. Tenk hvor mye samfunnet sparer på at folk bidrar til mindre utslipp i lokalmiljøet og samtidig bedrer sin egen helse.

I ukene før Arctic Race dekket syklister hele fronten på rådhuset. Nå er de store bannerne med kjendissyklister borte og det samme er et halvt dusin millioner kroner kommunen brukte på arrangementet. Jeg har ingen ting imot at vi støtter store internasjonale arrangement i Nord-Norge, men jeg forventer at kommunen ser verdien av å utnytte den positive oppmerksomheten for sykling også utenom Arctic Race.

Nå venter vi bare på at hverdagssyklister, bussbrukere og gående får hver sin plass over store bannere på rådhusets fasade, og at penger brukes på å støtte opp om mer grønn mobilitet blant byens befolkning. Det vil alle være tjent med.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

meninger