Debatt

«Elendig brøyting for syklister»

Dette gjelder igjen en dårlig og til tider elendig brøyting på sykkelstien langs Tverrforbindelsen og frem til Kvaløysletta terminal.

PROBLEMOMRÅDE: Slik var det brøytet ved skibrua (til venstre) onsdag 5. desember. Til høyre er bilde fra brua ved tidligere Scandic Langnes som går over Tverrforbindelsen.  Foto: Claude Rouget

meninger

Statens vegvesen lovte til iTromsø i februar 2016 at brøytingen skulle bli bedre for syklister. Det har jeg neppe sett.

Det har faktisk vært verre i vinter. Bare i oktober var brøytingen tilfredsstillende...fordi snøen ikke var kommet ennå!

Claude Rouget.  Foto: Ronald Johansen

 

Jeg legger ved et par bilder fra 5. desember, som burde snakke for seg selv. Jeg lurer på en ting: Hvorfor er brøytingen nesten perfekt hele tida på Kvaløya, i hvert fall fra Kvaløysletta bussterminal til Eurospar, og hvorfor er det så dårlig fra Kvaløysletta bussterminal til Giæverbukta?

Problemene er mange på strekningen Giæverbukta-Kvaløysletta bussterminal:

  1. Det brøytes altfor sjelden: de dagene det snør ser jeg flere brøytebiler på hovedvegen, mens jeg ikke møter noen traktor på sykkelstien. Det ser ut til at det brøytes 1-2 ganger per dag på denne sykkelstien (og mange andre), mens det gjøres – heldigvis for bilistene – flere titalls ganger per dag på hovedvegen.
  2. Det brøytes dårlig – og i det siste lages det riller, noe som gjør det meget ustabilt og farlig å sykle, spesielt på brua. Når det tiner, blir rillene igjen, og fryser det på nytt, så er det ufremkommelig.
  3. Det brøytes på feil tidspunkter: ganske typisk brøytes det ikke midt på dagen, men gjerne i 7-8-tida om kvelden (jeg har møtt brøytetraktoren mellom kl.19.00 og 20.00 flere ganger i vår). Det svært få som sykler så sent og hvis det snør om natta, var kveldsbrøytingen bortkasta.
  4. Det brøytes ikke flere ganger hvis det ikke snør. Men brøytebilen fortsetter å passere på hovedvegen – i full fart – og kaster all skit (isklumper m.m.) igjen på sykkelstien. Kan brøytesjåførene ikke kjøre saktere eller alternativt at det brøytes igjen på sykkelstien etter dem?
  5. Brøytebilen på hovedvegen lager kanter når den krysser sykkelstien, og ofte må man gå av sykkelen for å forsere disse hindringene.

Som sagt er det mulig å gjøre det bra: den generelle gode brøytingen på Kvaløya langs hovedvegen bør være normen og ikke unntaket.

Med piggdekk er det ikke noe problem å sykle om vinteren i Tromsø (jeg har 30 års erfaring med det), men løs snø, riller, isklumper og høye kanter lager stor trøbbel for hverdagssyklister.

Ingen av oss ber om å få bedre brøyting enn bilistene, men på strekningen Giæverbukta-Kvaløysletta terminal (og delvis til Universitetet) er det langt dårligere for syklister enn for bilister.

Hadde det vært like dårlig brøyting for bilister, så hadde det vært enormt stort rabalder og klager i media. Må vi begynne å sykle i hovedvegen for at Statens vegvesen skal bry seg om oss?