Viser til saken i iTromsø om å forlenge forbudet til over sommeren.
Når det gjelder stenging av Fredrik Langes gate samt forbudet mot å svinge til venstre inn Vestregata når man kommer ned Kongsbakken mot sentrum, kan det virke som alle får uttale seg i denne saken, unntatt bilistene.
Det er for tiden veiarbeid og/eller redusert fremkommelighet i både Vestregata og i Grønnegata. Så da blir all trafikk ned Kongsbakken ledet inn i først et kryss mellom Parkgata og Kongsbakken, der det er veldig mye folk som ferdes i gangfeltet, blant annet skoleelevene fra Kongsbakken videregående skole, for så å bli ledet rett inn i nytt hyppig brukt gangfelt ved sykehjemmet Heracleum. Deretter inn i et område med omfattende veiarbeid og graving i Vestregata (her skal man også nå snart i gang med å bygge en 9.-etasjers boligblokk med alt det medfører for trafikken), for deretter å måtte vente på grønt lys i krysset Grønnegata/Vestregata.
Deretter ledes bilene inn i et område med meget redusert trafikal fremkommelighet ved Scandic, der det nå bygges ut/renoveres og veien er innsnevret nordover, så passeres gangfeltet ved Mathallen, kanskje et av byens travleste gangfelt, der alle som parkerer i Fjellhallen må over i tillegg til «resten av byen». Så på nytt å vente på grønt lys ved DNB.
Nå blir det forbudt å kjøre i denne sentrumsgata
Dette tiltaket er særdeles lite gjennomtenkt, lite trafikksikkert og lite miljøvennlig, da det fører til at alle biler som kommer ned Kongsbakken og skal nordover ledes inn i den ene trafikkfellen etter den andre. Det fører til mye mer tomkjøring og eksos, samt selvsagt til en mye mer kaotisk trafikal situasjon i sentrum enn nødvendig.
Må det virkelig skje en trafikkulykke her, og må noen bli påkjørt før det skjer noe? For ikke å snakke om alle de med luftveisproblemer.
Ved å åpne Fredrik Langes gate for all trafikk igjen er alle disse problemene løst!