Viser til saken i iTromsø om å forlenge forbudet til over sommeren.

Når det gjelder stenging av Fredrik Langes gate samt forbudet mot å svinge til venstre inn Vestregata når man kommer ned Kongsbakken mot sentrum, kan det virke som alle får uttale seg i denne saken, unntatt bilistene.

Det er for tiden veiarbeid og/eller redusert fremkommelighet i både Vestregata og i Grønnegata. Så da blir all trafikk ned Kongsbakken ledet inn i først et kryss mellom Parkgata og Kongsbakken, der det er veldig mye folk som ferdes i gangfeltet, blant annet skoleelevene fra Kongsbakken videregående skole, for så å bli ledet rett inn i nytt hyppig brukt gangfelt ved sykehjemmet Heracleum. Deretter inn i et område med omfattende veiarbeid og graving i Vestregata (her skal man også nå snart i gang med å bygge en 9.-etasjers boligblokk med alt det medfører for trafikken), for deretter å måtte vente på grønt lys i krysset Grønnegata/Vestregata.

Deretter ledes bilene inn i et område med meget redusert trafikal fremkommelighet ved Scandic, der det nå bygges ut/renoveres og veien er innsnevret nordover, så passeres gangfeltet ved Mathallen, kanskje et av byens travleste gangfelt, der alle som parkerer i Fjellhallen må over i tillegg til «resten av byen». Så på nytt å vente på grønt lys ved DNB.

Dette tiltaket er særdeles lite gjennomtenkt, lite trafikksikkert og lite miljøvennlig, da det fører til at alle biler som kommer ned Kongsbakken og skal nordover ledes inn i den ene trafikkfellen etter den andre. Det fører til mye mer tomkjøring og eksos, samt selvsagt til en mye mer kaotisk trafikal situasjon i sentrum enn nødvendig.

Må det virkelig skje en trafikkulykke her, og må noen bli påkjørt før det skjer noe? For ikke å snakke om alle de med luftveisproblemer.

Ved å åpne Fredrik Langes gate for all trafikk igjen er alle disse problemene løst!