Under dagens regjering har bevilgningene til riksveier blitt tredoblet for Nord-Norge. Det bygges og vedlikeholdes langt mer enn tidligere. Samtidig er fortsatt behovet for ytterligere forbedringer stort, og vi holder derfor oppe tempoet. Naturlig nok får vi liten applaus fra venstresiden. Det kan jeg leve med. Men jeg blir litt overrasket over hvor mange skjulte agendaer man har.

For eksempel opplevde vi nylig at Rødt i Tromsø kritiserte regjeringen i vårt arbeid med E8 (iTromsø 2. august). Vi har nylig bedt Nye Veier og Statens vegvesen samarbeide om å finne bedre løsninger på E8 til Tromsø. En kraftig kostnadsvekst i prosjektet må håndteres. Nye Veier og Statens vegvesen har vist at de kan være ganske kreative når de får frie tøyler til å se større på en del prosjekter. Mange steder får de til bedre veier for lavere pris, stikk i strid med utviklingen som har vært ”regelen” de siste tiårene. Jeg håper vi får til spennende ting også for E8-prosjektet.

Rødt klarte likevel få ”krigsoverskrifter” i lokale aviser da de mente dette egentlig var en måte å utsette hele prosjektet på. Påstanden fra Rødt er tull og tøys, og det påpekte jeg. Etter først å bli kalt konspirator av Rødt, så avslører Rødts gruppeleder i nytt debattinnlegg hva dette egentlig handler om – han vil ha E8 i en annen trasé enn den valgte. Det er et legitimt standpunkt, men da er det ekstra besynderlig å anklage andre for utsettelser. Rødts ønske er jo en fullstendig omkamp om hele prosjektet.

Rødt bekrefter for øvrig at de er motstandere av det meste av regjeringens reformer, deriblant veireformen. Det bør man merke seg. Nye Veier anslår at de vil spare rundt 30 milliarder kroner på sine veiprosjekter ved at de kan lage større prosjekt, involvere entreprenørene tidligere etc. Bedre veier for lavere pris – det burde man juble for. Også i Statens vegvesen kan man vise til besparelser i milliardklassen som følge av nye kontraktsstrategier, hvor også entreprenørene er svært fornøyd. Rødts reformvegring viser hvor lite respekt man har for skattebetalernes penger og bilistenes behov for bedre veier.