Debatt:

Trafikktrøbbel ved Tromsøbadet

Jeg liker å bade og derfor gleder jeg meg til Tromsøbadet åpner. Gleden kommer imidlertid med en ekkel bismak av eksos når Tromsøbadet har meldt at de trenger omtrent dobbelt så mange parkeringsplasser som planlagt.

Tromsøbadet på Templarheimen tar form  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

meninger

Minst 500 biler skal da presses sammen på Templarheimen.


Tromsøbadet tror publikum svikter: Tømmer kassa og ber kommunen om 12 millioner i nødhjelp

Tromsøbadet KF mener manglende parkeringsplasser vil gi økonomisk tap. Badet ber nå kommunen om å bidra med 12 millioner kroner i året for å unngå blodrøde tall på Templarheimen.

 

Dette oser av gammeldags tankegang, hvor bilen står i sentrum for byutvikling. Denne antikvariske holdningen gjør Høyres Hans Petter Kvaal seg til representant for når han stiller seg positiv til å bygge parkeringshus på Templarheimen.


Tromsøbadet gir økte utslipp

Kostnadene for miljøet har blitt for store, mener innleggsforfatterne.

 

Han blir da et eksempel på utdaterte politikere som ikke har forstått hvordan fremtidens transport kommer til å være og hvilken infrastruktur vi trenger.

Biltrafikken i Tromsø skal nemlig ned. Da er det helt bakvendt å bygge flere store parkeringshus i byen og legge til rette for mer biltrafikk i området rundt Templarheimen. Det vil ikke bare være dårlig for byen og området rundt Tromsøbadet, men også dårlig for folks lommebøker.


 

Mange vil både måtte betale for å passere bom og en eventuell parkeringsavgift. Et besøk på Tromsøbadet blir da svært dyrt, og mer parkering vil være en sjofel måte å tyne mer penger ut av folk.

Jonas Nilsen, 6.-kandidat for MDG Tromsø  Foto: privat

Politikerne kan imidlertid ikke forvente at folk setter bilen hjemme før vi tilbyr folk gode alternativer. Det er da åpenbart at det må gå buss helt fram til døra på Tromsøbadet. Om fysiske forhold gjør dette vanskelig, må pengene som Kvaal vil sløse på et parkeringshus, heller brukes på å utbedre forholdene for buss.


Åpner for å omgjøre friluftsområder til parkeringsplasser for Tromsøbadet

Tromsøbadet vil ha flere parkeringsplasser til sine gjester, og nå går kommunen inn for å gi dem det. Én av mulighetene som nå diskuteres, er å ta av friarealet på Templarheimen.

 

I tillegg bør vi være kreative og se etter nye løsninger. Kan for eksempel en minibuss som plukker folk opp på spesielle punkter i byen være en del av løsningen? Dette kan bli Norges første elektriske badebuss!

I Oslo har det vært forsøk med aktivitetsbuss, som kjører barn fra skole til fritidsaktivitet. Bra for byen og bra for foreldre i tidsklemma. Og kan det inngås en avtale med taxinæringen om en baderabatt for folk som skal til Tromsøbadet? Hva med selvkjørende busser? Dette er det nå forsøksordninger med andre steder.


Debatt:

Trafikkaos utenfor den nye turnhallen – bilen er blitt vinneren på Templarheimen

Kjørende foreldre bidrar dermed til å skape et kaotisk trafikkbilde der det blir utrygt å ferdes, spesielt for dem som går og sykler.

 

Jeg har ikke alle svarene, men jeg utfordrer politikerne til å gripe mulighetene og tenke nytt. For vi ønsker oss ikke en by som er bra for bilen, men en by som er bra for mennesker og miljø. Da må reisen til Tromsøbadet være rimelig, enkel og miljøvennlig.


Debatt:

«Grenseløs udugelighet, inkompetanse og manglende bakkekontakt»

Tromsø-politikerne øser ut penger på svulstige luftslott og prosjekter som er helt unødvendige, men som «høres flott ut».