En kompakt by med små avstander, der færrest mulig velger bilen. Ved forrige valg i 2015 var valg av trasé til den nye Kvaløyforbindelsen en av de viktigste debattene, og dagens klimautsikter burde gjøre den minst like viktig i år.

Penger til ny forbindelse må hentes gjennom en byvekstavtale, om den skal være økonomisk realistisk. Om slike avtaler sier regjeringa at «For å hindre at veksten i persontransport skjer med bil og bidrar til økt forurensning og dårligere fremkommelighet, vil regjeringen at flere skal gå, sykle og benytte kollektivtrafikken. Belønningsavtaler, bymiljøavtaler og byvekstavtaler er ordninger som har nullvekst for persontransport med bil som overordnede mål.»

Tromsø Høyre sitt partiprogram slår fast at «Fortsatt vekst og utvikling i Tromsø forutsetter at vi bygger ut et effektivt transportsystem som tar hensyn til klimatiske forhold og ivaretar miljø og sikkerhet.» Likevel er en av deres fremste samferdselspolitiske prioriteringer i Tromsø å bygge tunnel – via Håkøya. Dette er lite gjennomtenkt miljøpolitikk.

En tunnel via Håkøya vil ikke gjøre det enklere å sykle, gå eller å ta buss, tunneler vil derimot generelt kun øke kapasiteten for biltrafikk. Transportforskere slår fast at ved å øke kapasiteten for bil oppnår vi at enda flere velger bilen, og køene gjenoppstår kort tid etter de nye løsningene er på plass. For å få flere til å droppe bilen, må vi heller øke kapasiteten på kollektivtransport.

Ei bru fra Selnes til Langnes er den beste og mest fremtidsretta løsninga for en ny Kvaløyforbindelse. Brua er mye billigere å bygge, kan være på plass tidligere, og gir kortere reisevei til jobb for det absolutt store flertallet av innbyggere på Kvaløya. En tunnel via Håkøya vil derimot gi lengre reisevei, også for dem som i dag bor i Eidkjosen.

Høyres løsning med Håkøyforbindelse vil tilfredsstille mange færre innbyggere enn det Selnesbrua vil gjøre. Å bygge en Håkøyforbindelse med fremtidsplaner om å bygge ut en ny bydel på Sør-Kvaløya vil være et dårlig miljøpolitisk trekk, fordi det å spre byen gjør oss mer avhengig av bil som transportmiddel, og det vil i hvert fall ikke være med på å løse dagens faktiske kø-utfordringer mellom Åsland og Kvaløysletta.

SV kommer derfor til å fortsette å jobbe for at den nye Kvaløyforbindelsen blir ei grønn bru til framtida.