Som et svar til mitt innlegg om ny Kvaløyforbindelse kommer Arvid Sandvoll med noen spørsmål knyttet til ulemper med ny bru over Sandnessundet.

Han mener Håkøya-traseen er den beste løsningen for ny forbindelse. Jeg har lest gjennom Statens vegvesens kommunedelplan med konsekvensutredning, samt tilknyttede dokumenter, og legger disse til grunn for å svare.

Sandvoll viser til en sjøkaptein som mener vinden som ofte forekommer i Sandnessundet vil gjøre at den nye brua vil stenges oftere enn dagens Sandnessundbru. Det har hendt at eksisterende bru har vært stengt i kortere perioder på grunn av sterk vind.

Dette argumenteres i hovedsak som et problem for utrykningskjøretøy. For store utrykningskjøretøy betyr ikke sterk vind like mye som det gjør for personbiler.

De vil derfor kunne kjøre over en bru selv om den er stengt for vanlig ferdsel. I forhold til ulykker vil to bruer gi en større beredskapsmessig fordel ved at en av bruene kan brukes hvis det har vært en ulykke på den andre brua. Erfaringsmessig må også tunneler stenges periodevis, både for planlagte tiltak og på grunn av uforutsette hendelser som ulykker og lignende.

En ny forbindelse til Kvaløya vil i seg selv bedre beredskapsforholdene. Forbindelsene som ligger nærmest tyngdepunktet av bebyggelsen på Kvaløya er vurdert til å være noe bedre enn de alternativene som har større avstand til disse områdene. Dette skyldes tidsbruk ved utrykning. Bru-alternativet har derfor størst betydning for bedring av beredskapsforholdene, ettersom det er til fordel for alle nødetatene.

Videre spør Sandvoll hvordan store turistbåter skal kunne manøvrere seg gjennom sundet med ei til bru i skipsleia. Dette har vært diskutert med kystverket.

Den nye brua vil ha samme seilingshøyde som eksisterende bru. Siden brua er foreslått plassert i hovedfarleden og nært eksisterende bru, slik at skipstrafikken ikke må foreta retningsendring, har ikke kystverket hatt noen merknader på denne løsningen.

Sandvoll mener videre at planene med å utvide rullebanen på Tromsø lufthavn sørover ikke er gjennomførbar ved ny Selnes-bru. Nå har det seg sånn at ny tverrforbindelse og ny vei til flyplassen er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og Avinor, der Avinor er fullt klar over hvordan innvirkning ei eventuell Selnes-bru vil ha for rullebanen. Med den høyden brua er planlagt i, og hvor rullebanen skal gå, er ikke dette ansett som et problem.

Sandvoll avslutter med å nevne en ny riksvei mellom Bodø og Tromsø. Den nye Kvaløyforbindelsen er tiltenkt for å løse kø- og trafikkproblemene på Kvaløysletta. Med tanke på hvordan dette i fremtiden kan ses på som en innfartsvei til Tromsø og samtidig fungere i sin hensikt, anser jeg fortsatt en Selnes-forbindelse som beste alternativ.

Jeg liker debatt rundt løsningene for ny Kvaløyforbindelse, men jeg har også et ønske om en debatt som forholder seg til fakta. Alle dokumenter og utredninger du trenger for å få svar på disse spørsmålene rundt skipstrafikk og flyplass ligger offentlig på nett.

Å skape egne fakta basert på synsing og mening vil kun villede folk.