Skolene og lærerne har et enormt samfunnsansvar, og dette samfunnsansvaret kjenner vi sterkt på i dag. Vi vil være avhengige av å skjerme og beskytte mennesker i posisjoner som redder liv; personell på sykehus, legevakt, eldrehjem, politi, brannvern og andre institusjoner som er kritiske for å ivareta liv og helse. Jo lenger vi holder skoler åpne for alle, vil barn av mennesker med livsnødvendige yrker være utsatt for smitte i betydelig større grad enn om vi kan gjøre tiltak for å beskytte dem. Det innebærer da selvsagt at disse yrkesutøverne er utsatt i betydelig større grad enn om vi iverksetter tiltak. Vårt forslag er at alle kommuner legger til rette for at noen få skoler tilbyr undervisning for barnehagebarn, barn fra 1-4, og sårbare barn der begge foreldrene jobber i slike sektorer. Alle andre holdes hjemme.

Folkehelseinstituttet har nå anbefalt alle som har mulighet til å jobbe hjemmefra gjør nettopp det. Det er et fint tiltak, og gir noen priviligerte mennesker mulighet til å skjerme seg selv og andre. Mange yrker har ikke den muligheten. Ingen barn har den muligheten. Vårt samfunnsansvar ligger i aller høyeste grad i å tale barnas sak. De som faktisk ikke kan velge hjemmekontor. Vi lærere må stå opp for barna og gi dem muligheten til å beskytte seg selv. Det ligger dypt i vår profesjonsetikk å si ifra til myndighetene der vi mener de handler på tvers av våre elevers interesser. Det er på tide å si tydelig ifra!

De som ikke er priviligerte i denne sammenhengen er også selvsagt lærerne. Lærerne har historisk stått som grunnpillarer i samfunnet og setter seg og sine sist. De underviser og utøver sitt samfunnsmandat i krig, i katastrofer og selvsagt også nå. Lærere leverer sine barn på en skole, og går så selv på skole. Det er ikke mulig å gi eleven som gråter og har vondt trøst fra en meters avstand. Snørr og tårer er og blir et daglig faktum i en lærers hverdag. Mange lærere er nå livredde. Hjemme venter kanskje et barn med astma, eller en partner på immundempemde medisiner. Problemet er at lærerne ikke skal behøve å være så tøffe i denne sammenhengen, det finnes enkle og gode muligheter! Skolene er klare – vi kan tilby god digital undervisning, men vi får ikke lov.

Dette er en sterk oppfordring til vår regjering om å ta grep, men om dette ikke skjer oppfordrer jeg alle fagforbund for pedagoger å ta sitt samfunnsansvar. Krev at skolene stenges nå!