Det er noe som ligger så grunnfast i Tromsøs DNA at man nesten ikke kan forestille seg at byen kan eksistere det foruten. Dette er institusjoner som Fjellheisen, Tromsøbrua og Ishavskatedralen, i tillegg til Mack.

Foruten Arthur Arntzen og TIL, finnes det ikke noen klarere nordnorsk merkevare enn Mack. Nå står det i fare for å bryte fullstendig sammen. Vi bør gjøre vårt for at så ikke skjer.

Allerede før koronautbruddet hadde Mack store problemer. Før jul ble 23 ansatte sagt opp, og i midten av mars ble 40 av 90 ansatte korona-permittert.

Mack taper et åttesifret beløp hver måned. Størst reduksjon er det på salg til utelivsbransjen, der Mack taper over 10 millioner kroner i måneden. De er helt avhengig av statlige hjelpetiltak for å overleve.

Måten korona rammer Macks høysesong om sommeren, er virksomhetskritisk for bryggeriet. Det er bom stopp i utelivet, og Macks nye nettbutikk kan på ingen måte demme opp for dette. Fredag ble det klart at verken Rakettnatt eller Bukta-festivalen vil bli arrangert denne sommeren. Skuddene for baugen kommer tett om dagen.

Av Macks årlige omsetning på rundt 350 millioner kroner, kommer over halvparten av inntektene i sommersesongen fra mai til august. Når festivalene ikke blir noe av, blir det tøft å overleve for den snart 150 år gamle Tromsø-bedriften. Som daglig leder i Mack, Roger Karlsen, sier: «Sommeren avgjør om det blir et bra år». Vi kan allerede slå fast at 2020 ikke blir det.

Statlig hjelp for å komme over kneika er nødvendig, men for Mack spøker det for bryggeriets eksistens selv med støtten. Regelen er at Staten vil dekke 80 prosent av selskapets faste kostnader og dekke tap for bedrifter som har fått redusert omsetningen med over 30 prosent. Uten støtten ville det definitivt vært kroken på døra.

Mack har på sett og vis blitt drevet fra skanse til skanse de siste årene. Produksjonen måtte i 2012 flyttes til Nordkjosbotn for å spare penger. Overgangen gikk alt annet enn knirkefritt, og tallene etter første driftsåret på nytt sted viste et tap på 26,2 millioner kroner.

Mot slutten av året var situasjonen så alvorlig at selskapet måtte be banken om ny kassakreditt på 20 millioner kroner. Leverandørgjelden, inklusiv forfalte regninger, hadde økt med 49,7 millioner kroner, sammenliknet med året før.

Et manglende filter gjorde at produksjonen av øl måtte utsettes. Denne utfordringen alene kostet selskapet 8,7 millioner kroner. Bufferen på øl var ikke stor nok, så Mack klarte ikke å levere øl til kundene. Utestedene fikk ikke varene og måtte ty til alternativer som var vanskelig å svelge for mange Mack-patrioter.

Juleølet måtte sågar tappes i Bergen i 2012, en operasjon som ble kraftig forsinket. Brusproduksjonen gikk heller ikke etter planen, slik at brus også måtte fraktes oppover.

Mot slutten av 2016 annonserte Rema at de fremover ikke kom til å føre Macks produkter. Det ble, som seg hør og bør, et ramaskrik, eller Rema-skrik, om du vil. I januar ble supermarkedkjeden, etter mye lokal fordømmelse, tvunget til å ha Macks produkter i hyllene lokalt.

Sluttresultatet ble uansett at den internasjonale aktøren, Carlsberg, fikk presset ut de nasjonale, deriblant Mack, i resten av landet – i et marked som utelukkende besto av nordmenn. Mack vant medias og folkets sympati, men tapte den store krigen. Dette førte til at 30 av i alt 124 årsverk måtte kuttes i januar 2017. Et hardt slag for et så lite lokalsamfunn som Nordkjosbotn.

Før jul i 2019 kom, som sagt, ytterligere 23 oppsigelser. Og dette var før korona-utbruddet. Og som om året ikke skulle være vanskelig nok, ble det i mars avdekket at det over lengre tid har pågått et storstilt og velorganisert øltyveri fra Mack.

Omfanget har man ikke helt på det rene, men det kan være snakk om titalls millioner – som har blitt stjålet av ansatte ved bryggeriet og distribuert gjennom nettverk i Lyngen og på Finnsnes. Det surrealistiske oppi det hele er at Mack blir tvunget til å betale avgift på ølet som er stjålet.

Den samlede summen for alle disse tilbakeslagene blir så stor at man skjønner at selve Macks eksistens er i fare. Noe vi til alle tider har tatt for gitt, kan rett og slett dø ut.

Det internasjonale maktspillet i bransjen eller korona er det ikke stort du og jeg kan gjøre noe med, men når man står der i butikken og skal velge, kan det være greit å ha Macks problemer i bakhodet.

Sørg derfor for å handle lokalt – også når det gjelder øl og brus.