Helsepersonell over hele landet vil bære buttons og stille pasientene dette viktige spørsmålet som et ledd i satsingen på gode pasientforløp. Dette spørsmålet bør også arbeidsgivere stille oftere til sine ansatte.

Jeg fant ut at om man byttet ut ordet «pasient» med «ansatt», «pårørende» med tillitsvalgt, «helsetjenester» med arbeidsplass og «helsepersonell» med leder, så er dette en kjempebra oppskrift på god personalpolitikk.

Daniel Brox, hovedtillitsvalgt i Norsk Sykepleierforbund. Foto: Privat

Ved å stille spørsmålet «hva er viktig for deg?» minnes vi på at det er den ansatte det handler om. I årene som kommer må arbeidsplassen jobbe mer helsefremmende, involvere de ansatte og tillitsvalgte i mye større grad enn det som er gjort tidligere.

Ett av målene for arbeidet i gode ansattforhold er derfor at den ansatte skal oppleve å være likeverdig i utarbeidelsen av sitt ansattforhold. Skal vi klare å få ledere og ansatte til å handle annerledes, så må vi jobbe med verdier og holdninger som styrer handlingene våre.

Spørsmålet «Hva er viktig for deg?» åpner opp for en ny type dialog med de ansatte og deres tillitsvalgte. Men det er ikke nok å spørre, du må lytte og gjennomføre.

Det er viktigere nå enn noensinne å inkludere de ansatte i beslutninger som gjelder dem selv. For sykepleiere er det ekstra viktig at turnuser er helsefremmende, at man har muligheter for heltidsstillinger, tid til nødvendig faglig oppdatering og man har en reell mulighet til å påvirke hvordan man jobber.

Det er ikke nok at man spør sine ansatte en gang i året på en medarbeidersamtale (om man har slikt) om hva man liker og ikke liker ved jobben. Det må være en kontinuerlig prosess der man jevnlig spør den ansatte hva som er viktig for dem og hva man trenger for å kunne gjøre jobben. Og om spørsmålet ikke følges opp med handlinger, så kan det virke mot sin hensikt.

Jeg skulle ønske at de ansatte også hadde en «Hva er viktig for deg?» dag, for å markere hvor viktig det er at dette spørsmålet stilles jevnlig av arbeidsgiver. For alle bedrifter, både private og offentlige, så er de ansatte den viktigste ressursen man har. Føler de seg ikke sett og ivaretatt, så finner de seg en annen plass å jobbe, og høy turnover er dyrt for alle og enhver.