I mandagsutgaven av internettsidene til avisen er det et oppslag om Kine Dørum som opplevde en svært ubehagelig situasjon på bussen til jobb på grunn av et ødelagt busskort.

I stedet for å få hjelp av vekterne som kontrollerte billettene, måtte hun forlate bussen, og forsøk fra Dørum på å forklare situasjonen førte til at politiet ble tilkalt. Resultatet av denne hendelsen var at hun måtte betale 750 kroner i straff for at hun hadde «sneket på bussen»

Jeg har selv opplevd noen ganger at busskortet mitt ikke fungerte. Jeg vet ikke årsaken, men jeg vet hva jeg da må gjøre. Og det har ingenting med bevisst sniking på bussen å gjøre. Heller ikke kan sjekking av Tromskortets internettsider hjelpe. Man må oppsøke billettkontoret i havnebygget på Prostneset. Der har jeg alltid fått både hyggelig og god hjelp. To ganger måtte jeg få nytt kort fordi noe i «datasystemet» i kortet ikke fungerte korrekt. Siden jeg oppdaget ødelagt kort da jeg skulle betale på bussen, måtte jeg «snike» med til byen for så å legge inn besøk på billettkontoret sammen med mine øvrige byærender. Det var heldigvis ingen kontroll på bussen.

Med ujevne mellomrom er det kontroll på bussene. Hensikter er å ta «snikere». De som reiser uten engang å forsøke å betale. Når du går på bussen og er lovlydig og har et gyldig kort med penger på, forventer du at alt skal fungere. En sjelden gang får du ikke betalt og displayet viser at kortet ditt ikke er gyldig. Det var dette Dørum opplevde. Dørum forsøkte å betale men fikk det ikke til. Det er en helt annen situasjon som vekterne burde ha fått opplæring til å takle.

For det første burde de ha tatt kortet bort til betalingsterminalen for selv å se at kortet ikke fungerte. Dernest burde de ha gitt nødvendig informasjon om hva Dørum må gjøre for å få et fungerende kort igjen, nemlig oppsøke billettkontoret på Prostneset. Det er så vidt jeg vet eneste sted i byen ikke-fungerende kort kan ordnes.

Å straffe Dørum, først med å tvinge henne til å forlate bussen, dernest tilkalle politi for så å tvinge henne til å betale bot fordi kortet hennes ikke virket er svært hensynsløst og opprivende. Det forteller hvor farlig det er å gi personer makt uten at de har nødvendig informasjon som kan hjelpe når noe skjærer seg. Dørum hadde ingen mulighet til å vite at kortet ikke virket før hun var på bussen og forsøkte å betale. Noen hjelp fra bussjåføren fikk hun heller ikke.

Kurt Bones, leder i Troms fylkestrafikk, har enten ikke forstått problemet eller så har heller ikke han god informasjon om problemet med at busskort faktisk kan slutte å fungere. Å gjøre dette til et problem knyttet til sniking på bussen synes å være skivebom. Hvis det ikke allerede finnes informasjon om problemet med busskort som ikke virker, selv om det er penger på det, så bør dette snarest ordnes på internettsidene til Troms fylkestrafikk. Dernest, og dette er enda viktigere: Opplæring av vekterne slik at de kan være til hjelp de gangene passasjerer opplever feil på sine busskort.

Bones og Troms fylkestrafikk bør snarest gi Kine Dørum en uforbeholden unnskyldning og betale straffegebyret tilbake. Ærlige busspassasjerer bør ikke behandles så nedverdigende som det Dørum opplevde. Vekterne er til for å ta de som virkelig sniker på bussen, ikke de som opplever at teknologien svikter.