Det hender at journalister blir så beruset av sin egen formuleringskunst og hang til kraftuttrykk at de blir mer pompøse enn godt er. Jeg tror Egon Holstad har nådd det punktet. Da bør han ta en timeout.

For det første er kommentaren en saus av forvirring om Kulturdepartementet og Kulturrådet. Det er altså departementet som gjennom regjeringen foreslår bevilgninger til kultursektoren. Det er Kulturrådet som behandler søknadene. Om det er slik at det er dårlige begrunnelser og tilfeldigheter bak dette («dartpilkasting» som er Egons «morsomme» kommentar) er det Kulturrådets ansvar.

Jeg har større tro på kompetansen i Kulturrådet enn Egon. Det er fagfolk med bakgrunn i kulturfeltet som jobber der. De bør forvente mer respekt enn det en tilfeldig penneknekt i Tromsø tilkjenner dem.

Abid, departementet og Stortinget har ansvar for rammene som tildeles. Der er jeg enig i at rammene til den siste stimuleringsordningen er for stramme. Mange artister er blitt satt i en knipe. Som for eksempel Dagny og Violet Road. Derfor må rammene økes slik at avslag basert på økonomisk ramme kan behandles på nytt. Det har jeg god tro på at Abid arbeider hardt for.

Men Abid fortjener kred for å ha levert verdens beste koronatiltak for kulturlivet. Jeg utfordrer Egon til å komme med eksempler på land som har hatt bedre ordninger (bortsett fra New Zealand som isolerte seg fra verden og slapp pandemien). Sveinung Sundli fra Gåte sa til Adressa at kulturlivet har fått gode ordninger, men innrømte at det ikke var god tone å si det.

Jeg har snakket med flere artister og kulturfolk som mener det samme. Det er i hvert fall bevilget over åtte milliarder i ordninger til kulturlivet. Hullet er stort, så det er sikkert behov for mer. Men jeg vil se den regjering som tetter alle hull i kulturlivet. Det er en del andre bransjer som har utfordringer i pandemien også.

Jeg har ikke gått igjennom hvem som har fått støtte i Tromsø. Det kan jo Egon bruke sin journalistiske kapasitet til mens han tar timeout fra kommentarer. Men jeg har sjekket for Trøndelag.

De aller fleste har fått omsøkt beløp når det gjelder kompensasjonsordningen, de to stimuleringsordningene (det er flest avslag på den siste stimuleringsordningen, men hovedsakelig fordi noen har søkt om mange arrangementer) og frivillighetsordningen (kor, orkester, idrett, revy.)

Det aller meste går til mindre og små aktører. Derfor blir poengene til Egon om Tons of rock og Kurt Nilsen et langt gjesp. Ja, de største aktørene har fått mest. Men det største beløpet samlet sett har gått til de små.

Og når Egon er så opptatt av punk: Nullskattesnylterne (et punkeband fra Trondheim til orientering for de som ikke følger med) fikk stimuleringstiltak både for å arrangere konsert for 20 personer i Odal, en julekonsert samt en releasekonsert for en singel. Men det vet ikke Egon. For han er mer opptatt av å gjenta gamle klisjeer om Abid.