Denne uken har «Okkupert» premiere på norske TV-skjermer. Serien fremstiller et tenkt scenario om at Russland invaderer Norge. Forsvarsminister Søreide har oppfattet at Russland ikke går av veien for å knuse noen egg for å ha ivareta sine strategiske interesser. Hastetiltak er satt inn for å styrke det norske forsvaret. Regjeringen har – merkelig nok – et langt mer avslappet forhold til matvareberedskapen.

I 2003 ble beredskapslagrene for korn, mel, sukker og gjær avviklet i Nord-Norge. Stortinget besluttet denne dramatiske kursendring i matvareberedskapen etter et råd fra et bredt sammensatt regjeringsutnevnt risiko- og sårbarhetsutvalg. Faren for svikt i dagligvareforsyningen ble vurdert som liten. Utvalget sa imidlertid at det ville være utfordrende å få fram forsyninger i et område med krigshandlinger. Varslingstiden for et angrep var satt til minst to år. Med andre ord rikelig tid til å bygge opp nødvendige beredskapslagre.

Russlands aggresjon på Krim og i Øst-Ukraina har vist at en varslingstid på to år er illusorisk. Det norske forsvaret har utvilsomt fanget opp at Russland har kapasitet til å iverksette militære aksjoner i sine nærområder raskt og effektivt. Regjeringen har derfor gjort flere grep for å styrke det norske forsvarets reaksjonsevne. En avtale med rederiet Wilhelmsen gjør at tyngre forsvarsmateriell raskere kan flyttes opp og ned langs Norskekysten. Et utvidet nordisk forsvarssamarbeid og en ekstra investeringspakke pakke på seks milliarder til militært utstyr viser at forsvaret tilpasser seg et langt mer aggressivt Russland.

Faren for et strategisk overfall av Norge vurderes fortsatt som svært lav. Et begrenset angrep på Norge kan imidlertid ikke utelukkes. Hvis Russland i ly av å ivareta russiske borgeres sikkerhet, eksempelvis Alta, vil dette selvsagt sette den norske forsvarsevnen på prøve. Det vil også endre forutsetningene dramatisk for forsyningssikkerheten, ikke minst for innbyggerne i og rundt Alta.

Den norske forsyningssikkerheten forutsetter at logistikken og leveringsdyktigheten til matvarekjedene til enhver tid er god nok. I en krigslignende situasjon er ikke denne forutsetningen lenger gyldig. Hvis forsyninger ikke lenger kommer fram, hvor lenge vil da eksempelvis innbyggerne i Alta få kjøpt den maten de trenger?

Varelager er en kostnad som er hemmer kostnadseffektiv produksjon. Butikkene har ikke større lager enn det som strengt tatt er nødvendig. «Just in time tenkningen» er naturligvis rådende hos matvarekjedene som ellers i næringslivet. Hvis et begrenset angrep på Alta blir et faktum, vil det sannsynligvis ikke gå mange dagene før butikkhyllene blir tomme.

Uten å ta stilling til hvor sannsynlig et scenario om et begrenset russisk angrep på finnmarkskysten er, viser dette at verdien av å ha et aktivt landbruk i hele landet fortsatt er formidabel også i en beredskapssammenheng.

Når eventuelt forsyningslinjene til matvarekjedene blir brutt, vil det stedbundne jordbruket kunne bidra med kjøtt og melk. Kombinert med fiskeressurser fra hav og oppdrett vil dette kunne gjøre situasjonen noe mindre dramatisk for den nordnorske befolkningen.

Regjering har uttalt at den ønsker høyest mulig selvforsyning av mat av beredskapshensyn. Da er det veldig merkelig at regjeringen ikke fulgte opp ønsket fra Ap, KrF, V og Sp om at det gjøres en omfattende risiko- og sårbarhetsanalyse av norsk matforsyning ved å inkludere et strategisk overfall i mandatet. Stortinget har gitt uttrykk for at de ikke er fornøyd med hvordan regjeringen har fulgt opp denne saken.

FNs klimapanel har påpekt at klimaendringer kan minske utbudet av mat på verdensmarkedet. I en tid hvor Norge blir stadig mer importavhengige av mat fra et mer usikkert verdensmarked og har en nabo i øst som har begynt å vise muskler, bør Stortinget kreve en omfattende og bred risikovurdering av den norske matforsyningen. Når forsvaret ser at de ikke kan utelukkes at den russiske bjørnen kan komme til å bruke sine kjempekrefter på norsk jord, er det et mysterium at dette ikke får følge for matberedskapen. Stortinget må sette matskapet på pass.