TORGEIR KNAG FYLKESNES - 1.-kandidat til Stortinget på Troms SVs liste

Det er ikke mange år siden kravet om bygging av Nord-Norgebanen ble sett på som naivt drømmeri. Beskjeden var: De som bor lengst nord kan ikke få jernbane, det er forbeholdt andre steder. Nordlendingen er ikke verdig så store nasjonale prosjekter.

Den tonen har vi snudd på hodet de siste år. Nå er det et folkekrav som har overrumplet mange partier. Folk har sett utviklinga gjennom årene. Fisketransporten har økt, veiene har blitt stadig dårligere og farligere – ingen store veipenger, selv uten jernbane. Klimakrisa banker stadig hardere på døra, verden går over til nullutslipp- og lavenergitransport, mens tiden har stått stille i nord. Her blir det stadig flere trailere på veien, stadig færre godsskip på kaiene. Noen vil ha det sånn, de fleste vil noe annet.

Folkekravet har gitt vind i seilene til en «naiv drømmere» som meg og mitt parti. Det har vært en perfekt storm. Vi hadde fra før alt vi trengte av fakta og argumentasjon. Vi manglet støtte, tro og mot i folket. Men så kom den.

Motstanden er der fortsatt, i ulike former. Og vi kommer til å møte dem ved hver korsvei. Likevel har vi altså klart å komme hit:

Kjære alle venner av Nord-Norgebanen – vi har vunnet gjennom et stortingsvedtak om at «Nord-Norgebanen skal realiseres» – og mange spør: Hva skjer nå da?!

Det har jeg lyst å si noen ord om.

Ikke alle har virkelig tatt inn over seg Stortingsvedtaket. Av og til ser det ut som om noen fortsetter som før, og kanskje mer på jakt etter å finne sprekker i alliansen enn å bygge på det nye flertallet. Det første vi må gjøre er å glemme det! Ta flertallet for gitt – nå må vi omstille oss og ta steget videre.

Det andre vi må gjøre er å starte planlegginga. Bygge Nord-Norgebanen handler minst like mye om å bygge gode planer.

Jeg forventer at næringslivets organisasjoner i hele regionen innkaller til møter for å drøfte muligheter, scenarioer, arbeidsmarked, og så videre. Jeg forventer at kommuner og fylkene igangsetter konkrete prosjekter, inngår samarbeid, prioriterer og setter i gang sine beste byråkrater. Jeg forventer at organisasjoner i arbeidsliv, miljø og urfolk legger sine løp, for å sikre at deres interesser best ivaretas. Spesielt det samiske perspektivet er sentralt for SV, banebygging skal ikke bygge ned reindrift.

Organisasjoner som har kjempet for jernbane går nå over i ny fase – nå handler det ikke lenger om hvorvidt det skal bygges bane, men hvordan bygge bane, og hvordan bane, samfunn, folk, næring og fremtid sammen bør bli. Det er uvant nytt terreng, men veldig spennende.

La meg sette dette ytterligere på spissen: Nord-Norgebanen må bygges nå!

For eksempel vil Tromsbanen skape en region i aksen mellom og omkring Tromsø – Narvik – Harstad, hvor reisetiden reduseres betraktelig. I dette triangelet bor det over 150 000 innbyggere, og utgjør befolkningstyngden i nord. Dette blir én integrert region med jernbanen. Vi kan utvikle det til å bli en ny, grønn industriregion, som kan påta seg store nasjonale oppgaver i det grønne skiftet. Fra nullutslipps skipsfart, produksjon av flytende havvind, biomarin industri, sjømat, jordobservasjon, stordata, for å nevne noen kandidater – mulighetene er enorme hvis vi bare begynner å utforske det sammen.

Eller – hva skjer med verdien på torsken fra Skjervøy og Tromvika når den kommer et døgn raskere til Hamburg? Hva skjer med oss når vi kan ta nattog fra Tromsø til St. Petersburg?

Det er nettopp ved å se fremover og bygge planer at jernbanen blir til. Marerittet for Nord-Norgebanens fiender er nettopp at det bygges spennende fremtidsplaner. Da blir toget ustoppelig.

Jeg gjentar: Nord-Norgebanen bygges i dag.

Kanskje du tenker at dette er noen andre som må ta seg av? Nei, det er ingen andre. Det er hele poenget. Dersom vi vil utvikle landsdelen på våre egne premisser må vi ta saken i egne hender.

Det tredje: Du kan bygge Nord-Norgebanen i dag.

Men da må stemme på de partier som faktisk har vedtatt at de vil realisere banen. Ikke la deg lure. Det er mange som forsøker seg på det i disse tider. Godt valg!