Det er sjeldent man får ærligere tilbakemeldinger som når man setter seg i en drosje som politiker, og de siste par årene har sjåførene vært forbanna. Vi er helt enige med dem.

Høyreregjeringen, med støtte fra Frp, Venstre og KrF, innførte i 2020 en taxireform som var dramatisk for en næring som er viktig for både de som er avhengige av tjenesten og for de som jobber der. For å skape en bærekraftig og trygg næring, ønsker Arbeiderpartiet å stoppe frislippet og gjeninnføre viktige reguleringer.

Regjeringen Støre har begynt ryddejobben, og tar viktige grep for å skape et godt drosjetilbud i hele landet. Dette er i sterk kontrast til høyrepartienes ukritiske liberalisering. Arbeiderpartiet mener at ansatte i drosjenæringen har en selvsagt rett til en jobb de kan leve av, med gode arbeidsforhold som inkluderer anstendige lønninger og overkommelige arbeidstider.

Et av hovedpunktene i vår drosjepolitikk er å stoppe frislippet og gjeninnføre fylkeskommunal antallsregulering, driveplikt og sentraltilknytningsplikt. Dette er viktige skritt for å skape en mer seriøs næring som følger lover og regler. Arbeiderpartiet mener også at tilknytningsplikt til drosjesentral, med en nedre grense for antall løyver, og generell driveplikt er nødvendig for å sikre at alle drosjer oppfyller visse standarder og kan garantere pålitelig service til kundene. Sjåførprøven bør kunne gjennomføres også på engelsk av hensyn til småskala turistvirksomhet og utfordringer med rekruttering av sjåfører for særlig sesongarbeid.

De tiltakene regjeringen allerede har gjennomført viser at Arbeiderpartiet er engasjert i å skape en mer regulert og ansvarlig drosjenæring. Krav om bankgaranti, taklampe og riktig registrering av kjøretøy er steg i riktig retning.

Arbeiderpartiet forstår også betydningen av tilgjengelighet for alle. Derfor støtter vi kravet om universelt utformede drosjer. Det handler om å inkludere og å gi folk mulighet til å delta aktivt i samfunnet. Det handler om pasienten som skal til sykehuset, pensjonisten som skal på kafé og de som vil trygt hjem på natta. Drosjene er også utvilsomt viktig i distriktet, der mange mistet sitt tilbud etter Solbergs taxireform.

Det er avgjørende at drosjepolitikken tar høyde for lokale behov. Dette kan oppnås gjennom samarbeid med sentraler og løyvemyndigheter på fylkesnivå. Vi må fortsette å lytte til slike lokale perspektiver for å sikre at drosjenæringen fungerer godt i hele landet.

Troms og Finnmark fylkesting skal snart besvare Drosjeutvalgets første delrapport, og vi i Arbeiderpartiet er klare på at det er på tide å stoppe høyrepartienes frislipp i drosjenæringen og gjeninnføre ordnede forhold som prioriterer både sjåførenes arbeidsvilkår og kundenes trygghet.

Arbeiderpartiets tilnærming til drosjepolitikken er bygget på grunnleggende verdier som solidaritet, rettferdighet og ansvarlighet. Vi ser på drosjenæringen som en del av det samlede kollektivtransporttilbudet, der både ansatte og kunder skal kunne føle seg trygge og ivaretatt. Det er på tide å gjeninnføre seriøsitet og ansvarlighet i drosjepolitikken. Vi gleder oss til fylkestingets behandling denne uken.