I løpet av høsten kommer den beryktede bomringen til Tromsø. For oss tromsøværinger vil dette bety at man må tenke seg litt ekstra om før man kan vri om bilnøkkelen, og at jeg som ungdom ikke har samme mulighet til å bli kjørt steder av mine foreldre som jeg har hatt tidligere. Selvsagt skaper dette misnøye, for mange er bilen kanskje den største friheten man får som borger. Friheten bilen gir oss er enorm, men er den uerstattelig? Det å innføre bomavgifter kan være med på å få oss til å tenke mer kreativt og åpne øynene for nye muligheter når det gjelder transport.

Andre norske byer som har innført bompenger har sett kollektivtransporten og kreative transportløsninger blomstre, i Oslo holder de på med utviklingen av et helt bilfritt sentrum, og Trondheim er den storbyen i Norge med best utviklet og tilgjengelig kollektivtransport. Noe slikt kan også Tromsø få til, hvis vi klarer å se på Bompengene som en mulighet og ikke et hinder.

Veitrafikk er i Tromsø det som slipper ut mest klimagasser rett etter sjøfart, som ligger på førsteplass, å innføre bompenger kan gjøre betydelig mye når det gjelder å få ned utslipp fra privatbiler, noe som absolutt trengs for det grønne skiftet. I tillegg vil dette føre til byer med renere luft og mindre støy, noe som vil ha en god innvirkning på byområder helsemessig, og når det gjelder både byliv og andre sosiale sammentreff.

Mange mener kanskje, at jeg som 14-åring uten mulighet til å kjøre, ikke har mye å si om bompenger. Men det er en sak som absolutt angår meg og andre på min alder i og med at det er vi som sykler og går mest, og i hovedsak utsetter oss mer for trafikkulykker med å være myke trafikanter. Og angår det ikke meg at jeg skal være trygg når jeg sykler til skolen? I tillegg er det min, og fremtidige generasjoner som kommer til å bli rammet av de kommende klimaendringene, ikke de som i dag betaler bompenger.

I tillegg til bompenger trengs det en større satsing på et grønt bysamfunn enn det kommunen prioriterer i dag. “Tenk Tromsø” kommunens bomavgift-finansierte satsing på billige bussbilletter og flere sykkelveier er et veldig godt initiativ, men langt ifra hva som trengs i norske byer for å nå de nasjonale klimamålene.

Haarlem i Nederland er verdens første by som forbyr kjøttreklame, slike nederlandske byer har også andre utrolig gode løsninger for å skape grønne bysamfunn, som både hjelper miljøet og inspirerer andre byer til å gjøre det samme, Tromsø burde også satse på akkurat det, å være det grønne fyrtårnet som lyser opp farvannet for andre grønne byer i nord.

Bompengene må være en mulighet, ikke et hinder.