Statsminister Erna Solberg var denne uken på Tromsø-besøk, ett år før kommunevalget. Hun forsøkte seg også på Sherpatrappa opp mot Storsteinen. Det må ha vært så anstrengende at hun ikke bare mistet pusten, men også kontakten med det som virkelig opptar folk i nord.

Ifølge «Nordlys» avrundet hun med husbesøk i Tromsdalen der «en litt forfjamset Catharina Wang sammen med katten sin Ylva, fikk gleden av å få selveste statsministeren på husbesøk». Wang var klar på anbefalingene sine til statsministeren denne kvelden.

– Nord-Norge føler seg ofte glemt. Vi trenger en jernbane hit til Tromsø, oppsummerte Wang til statsministeren, da hun ble spurt om hva hun trodde var en viktig valgkampsak fremover

Ernas svar var at «det er dyrt å bygge jernbane i tyntbefolkede områder», men hun kunne love Wang og katten at samferdsel i hvert fall skulle satses på i nord.

Kjære Jens Johan Hjort og alle gode krefter i Høyre: Dere må straks sette i gang et skikkelig opplysningsarbeid mot Høyre sentralt, om hva jernbanesaken egentlig betyr i nord. Myten om at «det ikke er nok folk der til en jernbane» er det første vi må ta knekken på.

Her er noen fakta om dimensjonene: Av Nord-Norges 465.000 innbyggere vil cirka 230.000 (tall fra 2014) direkte og indirekte få nytteeffekt av Tromsbanen. Banen vil dekke Tromsø-området, Harstad-regionen, Midt-Troms, Ofoten, Vesterålen og Lofoten. Reisetiden for innbyggerne, spesielt i Tromsø, Midt-Troms, Harstad og Narvik, vil bli dramatisk redusert. Moderne tog holder en hastighet fra 160 km/t til 200 km/t, og med dette som utgangspunkt vil det bare ta en knapp time fra Tromsø til Narvik og 30–40 minutter mellom Narvik og Harstad.

Direkte relevant for en fremtidig Tromsbane mellom Narvik-Tromsø, er utviklingen for regionale bussruter. Den viktigste strekningen er Tromsø-Narvik (tre avganger daglig og to i kombinasjon med hurtigbåt Tromsø-Harstad). Kjøretid med buss: Fire timer, syv timer med buss-hurtigbåt. Trafikk 2015: Tromsø-Narvik-Tromsø (på- og avstigende) var 122.870 passasjerer.

Tromsbanen vil være et alternativ for hele strekningen, eller deler av det regionale bussnettet (Narvik-Tromsø) for nær 370 000 passasjerer. I tillegg vil banen trekke til seg trafikken som personbilene utgjør. I dag kjører over 7000 personbiler daglig inn til Tromsø fra omliggende distrikter. Tenk på hva vi kan spare bare i redusert behov for parkeringsplasser, dersom de fleste fikk tog som alternativ.

Trafikkanalysen for 2012 viser at regionbussene i Troms hadde samlet 484.000 passasjerer. Av disse var 247.000 i Midt-Troms og innen området for Tromsbanen. Trafikken økte 11 prosent fra 2011. Med et så stort volum, vil Tromsbanen ha et langt større passasjergrunnlag enn mange andre regionale jernbaner i Norge.

Se bare her:

  • Trønderbanen: Banestrekningen på 165 km Trondheim–Steinkjer, som inngår i Nordlandsbanen, har et influensområde på 270.000 innbyggere, Av disse er 190–000 i Trondheim.

  • Nordlandsbanen: (Trondheim–Bodø): Samlet befolkningsgrunnlag er 360.000 innbyggere, inkludert Trønderbanen. Uten trønderne er tallet 90 000.

  • Saltenpendelen: Banestrekning er 81 km fra Bodø til Saltdal. Influensområde: 66 755 innbyggere

  • Helgelandspendelen, forslag under utarbeidelse for å dekke området Mo i Rana til Mosjøen. Influensområde er 84 000.

  • Rørosbanen: Dekker kommunene Hamar, Elverum, Løten og Åmot, Innbyggertall (2014) er 55.579.

  • Trenger du mer stoff, Jens Johan, er det å ta kontakt. Jeg kan pøse på med fakta om sjømat, godstransport og ikke minst klima og miljø. Du bør invitere Erna til en ny tur i Sherpatrappa. Hvorfor ikke åpne valgkampen der?

  • Da er du sikret at vi som tror på jernbanen vil møte fram!