Venstre har vært en pådriver både lokalt og nasjonalt for å få til ordningene med bypakker og byvekstavtaler. Vi vil at folk skal kunne velge mellom flere enkle, grønne reisealternativer, og vi vil gi næringslivet gode transportårer. For Tromsø har denne satsingen hittil resultert i byutviklingsprosjektet «Tenk Tromsø». Prosjektet legger til rette for gange, sykkel og kollektivtransport, slik at Tromsø oppnår målet om nullvekst i personbiltransporten. For oss som bor her blir resultatet bedre fremkommelighet, bedre luftkvalitet og mindre støy. (Det er ingen som etterspør et dårligere bymiljø.)

Den siste tiden har vi vært vitne til noen politiske utspill som gjør oss litt bekymret for fremtida til «Tenk Tromsø». Utspillene har ulike, men i og for seg interessante politiske farger.

Fylkesrådet med Ap, Sp og SV foreslo nemlig i sitt forslag til fylkeskommunens innspill til Nasjonal transportplan (NTP) blant annet at: «Prosjektet kan erstatte behovet for realisering av ny forbindelse mellom Breivika og Giæverbukta. Et slikt prosjekt vil bidra til måloppnåelse i Nasjonal transportplan.» Med «Prosjektet» mener Fylkesrådet her parallelle evakueringstunneler i tunnelsystemet på øya. Den «nye forbindelsen» er en ny tverrforbindelse i tunnel (E8 Flyplasstunnelen). Sagt på en annen måte vil altså det rødgrønne fylkesrådet skrote E8 flyplasstunnelen.

Venstre er her enig med Statens vegvesen, som påpeker at evakueringstunneler ikke vil eller kan erstatte behovet for flyplasstunnelen. Det er sannsynlig at tungtrafikken vil fortsette å bruke Tverrforbindelsen, som er korteste vei mellom Breivika og Langnes. Dersom denne ikke legges i tunnel, vil problemene med dagens tverrforbindelse fortsette. Det betyr at vogntog blir stående fast der vinterstid, det blir masse tungtrafikk hele året, og man får et forringet bomiljø med økt trafikkrisiko, støy og støv for alle som bor i områdene langs Tverrforbindelsen.

Hvordan det gikk med fylkesrådets forslag om å skrote E8 flyplasstunnel da det kom til votering i fylkestinget? Ap gikk mot sitt eget fylkesråd og foreslo sammen med Venstre å stryke forslaget. Venstre er glad for støtten til flyplasstunnelen, men den hjalp dessverre ikke. Ap/Sp/SV-fylkesrådets forslag fikk nemlig støtte fra Sp, Høyre, FrP, KrF og Rødt i fylkestinget og ble dermed vedtatt. Disse partiene må ta ansvaret for å ha «torpedert» (for å bruke leder i Nordlys sitt uttrykk, 13.6.) en av de største veiinvesteringene i «Tenk Tromsø».

Vi i Venstre er imidlertid glade for at Sp og Høyre i Tromsø ser ut til å ha gått bort fra tanken om å trekke støtten til bompenger. Det er dyrt nok i Tromsø fra før, og ingen liker å gi folk enda flere utgifter. Men bompengene har sin misjon. De er en sentral det av det spleiselaget «Tenk Tromsø» er mellom Tromsø kommune, fylkeskommunen, Statens vegvesen og oss alle. Og det virker! Bussbruken har eksplodert og sykkeltrafikken er doblet (itromso.no 25.3.).

Venstre mener vi trenger politisk forutsigbarhet for at prosjektene som ligger inne i «Tenk Tromsø» skal realiseres. Det er en «helhetlig pakkeløsning» som er fremforhandlet, og som vil gi bedre og tryggere fremkommelighet, bedre luftkvalitet og mindre støy til glede for oss alle! Derfor vil vi ha både ny Kvaløyforbindelse og E8 flyplasstunnel, men også andre tiltak som for eksempel reduserte bompenger for elbiler, flere innfartsparkeringer, tryggere skoleveier, bedre busstilbud til distriktet og billigere busskort (gratis buss for alle under 18 år).

Venstre oppfordrer alle partier som er opptatte av dette til å trekke i samme retning – både på kommunalt og fylkeskommunalt nivå. I motsatt fall risikerer vi ei fremtid med nye, unødvendige omkamper.