Bare noen måneder etter at den israelske grenen av McDonald’s hadde sponset den israelske hæren IDF med burgere for 13 millioner, i det som etter alle solemerker er et blatant og pågående folkemord av den palestinske befolkningen på Gaza, var det endelig Tromsøs tur til å få sin egen McDonald’s-restaurant. Hurra!

Hva skal man si om timingen? Åpningen i Tromsø skjer samtidig med inngangen til fastemåneden Ramadan og sultkatastrofe på Gaza, samtidig med at FN kan rapportere at det er flere drepte barn på Gaza siden oktober enn det har vært drepte barn i alle verdens kriger mellom 2018 og 2022, og bare knappe to uker etter at forskere roper alarm om at ultrabehandlet mat knyttes til 32 skadelige helsetilstander - ifølge NRK.

Skulle nesten tro at McDonald’s kunne ha behov for litt sportsvasking i disse tider, for å bedre omdømmet sitt? Daglig leder i TIL var på pletten med et stort glis på åpningsdagen, som om det var selveste Ivan Pavlov selv som hadde ringt med bjella, og jommen landet han ikke en sponsoravtale mellom McDonalds og TIL. Kombinasjonen av fett, sukker og salt er simpelthen uslåelig.

At det gir masse, masse penger i kassa for TIL får vi da virkelig håpe. De negative assosiasjonene som TIL får med på lasset blir vi nemlig ikke kvitt så lett.

Det er ikke ketchup vi ser på bildene fra Gaza. Det var ikke kverna hamburgerkjøtt som lå igjen på gata der israelske tanks hadde brøyta seg vei gjennom matkøer av palestinske kvinner og barn. Det henger ingen eim av frityrolje i sentrumsområdene på Gazastripen. Der er kun lukten av kruttrøyk, likstank, og bygningsstøv.

INNLEGGSFORFATTER: Ola Asdahl Rokkones, saxofonist. Foto: Helge Matland

Dette er assosiasjonene vi skal få når vi ser McDonald’s-logoen på TIL-kamper framover. Bra at Tromsøs barn i det minste kan få seg en Happy Meal og hilse på den elleville klovnen Ronald McDonald. Han har jo røde og hvite striper, akkurat som TIL-drakta!

Æsj, så lumpent av disse dumme Palestina-aktivistene! Må de skape kvalm, akkurat nå som vi skulle ha det så hyggelig? Skjønner de ikke at det bare var den israelske franchisetakeren av McDonald’s som støttet IDF, og at McDonalds sentralt var helt totalt imot?

Daglig leder i TIL har selv publisert et innlegg på Nordnorsk Debatt, der han viser liten forståelse for alt oppstyret, og forsøker å forklare hvordan ting egentlig henger sammen. Tromsøværingene har jo venta på McDonald’s i over 40 år, siden den første restauranten ble etablert i Oslo.

McDonald’s i Israel er ikke bare kjempeforskjellig fra McDonald’s i Tromsø, det er jo kjempe-kjempe-kjempeforskjellig. Fatter ikke hvorfor folk ikke skjønner forskjell på McDonald’s og McDonald’s? Dessuten må TIL tjene så mye penger som mulig. Palestinerne står nok i kø for å vise sin forståelse og sympati med TIL i denne saken.

Pussig at det ikke var nok med en enkel ansvarsfraskrivelse fra McDonald’s hovedkontor etter Russlands fullskala invasjon av Ukraina. I Russland la nemlig McDonald’s ned virksomheten sin, og de ble raskt erstattet av den russiske kopivirksomheten Vkusno i Tochka.

Om ikke det gjorde den store forskjellen på slagmarken i Ukraina, slapp i hvert fall McDonald’s unna et enormt omdømmetap. Over 12.000 drepte palestinske barn er imidlertid ikke tilstrekkelig for at McDonald’s på tilsvarende måte skal trekke seg ut av Israel.

Hvis franchisetakerne av McDonald's i de forskjellige landene er så uavhengige, så har vel de lokale McDonald’s i den arabiske verden også misforstått totalt med sine negative reaksjoner og protester?

Nei, selvsagt har de ikke det. McDonald’s sitter bare så stille som mulig i båten, inntil det blir «bad for business». Da casher de ut noen millioner for å glatte over. Noen av McDonald’s grener i arabiske land har visstnok donert hele 30 millioner til palestinerne. Det tilsvarer altså en avlat på 2500 kroner per drepte barn på Gaza, eller omtrent prisen for 20 stk Big Mac-menyer per barn (jmf norske priser). Så da har vel McDonald’s Corporation med sine 250 milliarder i inntekter i 2023 gjort absolutt alt de kan i denne saken?

Selv er jeg usikker på hvor TIL vil med denne nye vendingen i sin omdømmestrategi. Et konstruktivt forslag kunne jo være at ledelsen i TIL holder en liten appell før fotballkampene, der de ber oss alle om å slutte å tenke på koblingen mellom McDonald’s og IDF. Hvis de gjør det før hver kamp, så glemmer vi nok den koblingen til slutt. Legg til at hamburger er skikkelig sunt, året rundt!