Overskyet med sjans for nei i dag. Hvem vet hva de mener i morgen, eller hva de stemmer i kommunestyret og fylkesting onsdag.

Det tidligere ansvarlige styringspartiet Høyre vingler i saken om den største og viktigste enkeltavtalen for Tromsøs infrastruktur i lang tid. Det er bekymringsverdig.

Tromsø har blitt omtalt som omkampenes by, med den 40-årige E8-debatten mellom vestre og østre trasé som det grelleste eksemplet på hvor galt det kan gå. Fra Arbeiderpartiets side har vi de siste årene lagt vekt på viktigheten av konsensus i store avgjørelser for kommunen vår.

Det er et gode når de store partiene har stått sammen om de store løftene. Det øker mulighetene for gjennomslag hos sentrale aktører, og fremskynder gjennomføring. Når Høyre i spørsmålet om byvekstavtale nå har snudd for femte gang, er det ingenting annet enn trist for Tromsø.

Helt siden Høyre-leder Erna Solberg lovet en ny Kvaløyforbindelse over Selnes uten bompenger i 2013, har Høyre vinglet. I 2017 foreslo de at forbindelsen burde tas ut av bypakken. I regjering ble heller ikke byvekstavtale i Tromsø prioritert, i stedet var det kalddusj etter kalddusj med dårlige nyheter sørfra.

Høyres ordførerkandidat Anne Berit Figenschau har riktignok en historie med å ta til orde for omkamper om byvekstavtalen. Sist var i fjor, da Figenschau etterlyste 1,6 milliarder fra regjeringa, og ba om å «sette på håndbrekket». Nå har Tromsø fått en byvekstavtale på nettopp 1,6 milliarder, men likevel krever Høyre ny omkamp.

Høyre har hatt en historie som et ansvarlig styringsparti. Nå er de vanskelig å kjenne igjen. At deres standpunkt på viktige infrastrukturinvesteringer varierer fra dag til dag er direkte uakseptabelt for Tromsø.

Når Høyre nå sier nei til byvekstavtale sier de nei til en tryggere, mer miljøvennlig og moderne kommune. Samtidig har de understreket at de fortsatt sier ja til bompenger. Deres standpunkt er dermed at Tromsøs bilister bør betale hver eneste dag, men at vi ikke skal ta imot penger til bedre fremkommelighet, bybusstilbud, gang- og sykkel og trygge skoleveier.

Høyres nei til byvekstavtalen er et nei til hovednett for gang- og sykkelstier. Hovednettet skal få inn de manglende lenker til hovednettet, blant annet i Hamna og rundt nordspissen, Kroken, Evjenvegen, Solstrandvegen, Kvaløyvegen, UiT og Erling Kjeldsens veg – for å nevne noe.

Debatten om byvekstavtale har vist Høyres sanne ansikt: borgerlig kaos og uansvarlighet. Det er dårlige nyheter for Tromsø.