Etter innføringen av bompenger har stadig flere tromsøværinger funnet fram sykkelen. Spesielt vinterstid er økningen markant, og elsyklene har åpnet nye muligheter for mange. Tallene fra byens sykkeltellere viser en markant økning i antall syklister, og på enkelte dager har over 1.600 passert på to hjul over Tromsøbrua i sommer.

Til tross for et nedbørsrikt klima har Tromsø gode forutsetninger for å bli en sykkelby. En kompakt bystruktur gjør at mange har tilgang på arbeidsplass, skole og andre tilbud innen en overkommelig sykkelavstand.

I Norge har vi en ambisjon om at 20 prosent av reisene i byer skal skje på sykkel. I Tromsø er vi fortsatt langt unna det, og en kraftfull satsing på sykkel er nødvendig for å nå målet om at all vekst i persontransport skal skje med sykkel, gange og kollektiv.

På mine daglige reiser langs Dramsvegen sykler jeg side om side med både studenter, arbeidsreisende, skole- og barnehagebarn. Dessverre må Tromsøs syklister ta til takke med tidvis livsfarlige forhold. Det finnes nesten ingen dedikerte sykkelveier, og brøytet snø fra bilveier gjør fremkommeligheten vanskelig. I tillegg må syklister ferdes gjennom uoversiktlige og farlige kryss, der de alltid vil være tapende part i møte med en bil eller buss.

Skal Tromsø nå sine mål om at flere velger sykkel, trengs det et sammenhengende sykkelveinettverk, der alle mellom 8 og 80 år kan sykle trygt, komfortabelt og effektivt på sine reiser.

Når politikerne har innført bompenger for å redusere bilkjøring, følger det også et ansvar for å tilrettelegge med gode alternativer. I dag presses det stadig økende antallet syklister inn på underdimensjonerte gang- og sykkelveier og fortau. Det utgjør en fare og irritasjon for de som ferdes til fots. Et godt sykkelnettverk krever løsninger der ulike trafikantgrupper skilles fra hverandre.

Gjennom Tenk Tromsø skal Tromsøs infrastruktur rustes opp for mange milliarder de neste årene. Det innebærer en unik mulighet til å få på plass et etterlengtet sammenhengende sykkelveinettverk.

Med økte byggekostnader er det en fare for at mange sykkelprosjekter ikke blir realisert, dersom de ikke prioriteres over kostbare veiprosjekter. I tillegg har vi begrenset med areal i Tromsøs sentrum og bydeler, og derfor krever en sykkelsatsing i mange tilfeller prioritering av syklister på bekostning av biltrafikken. Enveiskjøring, redusert fartsgrense og andre tiltak kan være midlertidige løsninger.

Vi i MDG ønsker å bygge ut et komplett nettverk av gode sykkelveier. Med høy standard der gående og syklende skilles, og kan ferdes uten å være i veien for hverandre. I tillegg ønsker vi helårs tilrettelegging for gående og syklende gjennom Tromsømarka, prioritere styrket vinterdrift av sykkelveier, få på plass sykkelvei og gangvei rundt nordspissen, og arbeide for sykkeltunneler gjennom øya.

At flest mulig velger sykkel er positivt for både den enkelte og samfunnet. Det er billigere, det gir bedre folkehelse, mindre kø på veiene, går i mange tilfeller raskere og det gir fysisk aktivitet og økt livskvalitet for den enkelte.