606 av 653 personbiler som ble nyregistrert i Tromsø første halvår i år, er elbiler. Altså hele 92,8 prosent av nybilsalget i kommunen. Aldri før har andelen av nyregistrerte elbiler vært høyere.

Bilforhandlerne melder om lange ventelister og kø for å skaffe seg elbil i Tromsø. Det har med innføringen av bompenger å gjøre, der elbiler vil betale halv pris kontra fossilbiler, men det spiller også inn at de store bilprodusentene de siste par årene endelig har begynt å tilby elektriske modeller som er attraktive i et nordnorsk marked. Til sist har selvfølgelig leveringsproblemer knyttet til Putins krigføring i Europa, og post pandemi-problematikk, sin innvirkning på ventelistene.

Én av ti personbiler som kjører rundt i Tromsø per i dag går på strøm. Det er et godt stykke under landsgjennomsnittet, men andelen øker. Med det øker også behovet for å sørge for tilfredsstillende lademuligheter i både Tromsø by, kommunen som helhet, og regionen rundt.

Langturer kan være krevende, for infrastrukturen for hurtigladere er ikke skikkelig utbygd i regionen, særlig sørover fra Tromsø. I Finnmark har flere kraftselskap gått sammen og etablert et ladenettverk, kalt Ishavsveien. Det er bra.

I Tromsø er ladeinfrastrukturen på parkeringsplasser i sentrum og bydelssentrene på et nivå som ikke matcher innbyggerstørrelsen overhodet. Det har betydning for byens attraktivitet som reise- og handelsdestinasjon for elbil-eiere i regionen.

Tromsø er også et viktig kurs- og konferansested i Nord-Norge. Det har også betydning for taxinæringens evne til å elektrifisere bilparken sin. Taxisjåfør Jøran Botten sier i et intervju med iTromsø at «det er et mareritt å lade i Tromsø». Per i dag er det kun Pyramiden, Jekta, flyplassen og Circle K i Breivika som kan tilby hurtiglading.

Botten ønsker at lokale aktører sørger for flere hurtigladere. Dette kan iTromsø fint stemme i. I tillegg bør antallet såkalte destinasjonsladere opp. I fjellanlegget er det hele 900 parkeringsplasser, men kun fire ladere med lav effekt. Det er ladere som bruker en natt, eller en arbeidsdag, på å lade opp én bil – men elbil-eiere som vil lade bilen der har kun lov å stå der i tre timer før de må flytte bilen. Det er ikke særlig attraktivt.

Her er det flere som bør kjenne sin besøkelsestid: Gårdeiere i sentrum, som bør tilrettelegge for at leietakere, som bedrifter, kan gå over til elektriske firmabiler. Hoteller og reiseliv, som må sørge for at folk som kommer til byen kan lade elbilen når den parkeres for natten.

Hurtigladere og destinasjonsladere kan gi god inntjening for både næringslivet og kommunen.