Frem til Tromsøbrua sto ferdig i 1960 var det ferge over sundet. I andre kystbyer som Bergen, Arendal, Fredrikstad og Kristiansund tas havet igjen i bruk gjennom. Frem til Tromsøbrua sto ferdig i 1960 var det ferge over sundet. I andre kystbyer som Bergen, Arendal, Fredrikstad og Kristiansund tas havet igjen i bruk gjennom ulike byfergeløsninger. Havet ligger der flatt og vedlikeholdsfritt som en ubrukt kollektivåre. Tromsø bør følge etter.

Bypakken og byvekstavtalen er Tromsøs største utviklingsprosjekt noensinne. Målet er at veksten i persontransport skal skje i gang, sykkel og kollektiv, samtidig som fremkommeligheten for alle som ferdes i tromsøtrafikken skal bli bedre. Å bruke havet og etablere en ferge for gang- og sykkeltransport, er i tråd med målene med bypakken og byvekstavtalen. Ferga kan kutte klimagassutslipp og gjøre hverdagen enklere for folk.

INNLEGGSFORFATTER: 3.-kandidat for Tromsø SV, Matias Hogne Kjerstad. Foto: Marius Fiskum

Ap- og Sp-regjeringen har gitt mindre statlige midler til Tromsøs byvekstavtale enn til Bergen, Jæren og Trondheim, men byferge er likevel er et prosjekt innenfor rekkevidde. Et pilotprosjekt med avgang hvert sjette minutt fra Prostneset/Strandtorget til Ishavskatedralen/Pyramiden, vil koste 13,5 millioner kroner i året ifølge mulighetsstudien «Blå Bybane Tromsø» levert av Urbaniq AS i 2022. Prisestimatet forutsetter at en pris på omtrent 18 kr per reise og to elektriske ferger som går om hverandre. Lave etableringskostnader gir mye kollektiv for hver krone.

Det bor omtrent 10.000 mennesker på fastlandssida. Undersøkelser viser at kort reisetid er viktigste grunn til at bilister velge å kjøre til sentrum. Ferga vil reelt konkurrere i tid på en strekning som mange i dag bruker bil. Mellom Prostnestet/Strandtorget til Ishavskatedralen vil å gå eller å ta med sykkelen på ferga ta ni minutter, altså like lang tid som å kjøre bil.

Beregningene viser at ferga vil tåle Balsfjordvinden og bølgene, og i motsetning til for eksempel Fredrikstad ved Glomma plages ikke Tromsø av ising om vinteren. Mange turister går i dag fra Ishavskatedralen til sentrum, og turistene vil være en del av inntektsgrunnlaget. Ferga vil gi disse tilreisende en unik transportopplevelse. Mange oppfatter også brua som for smal til to syklister å møtes, og ferga er et alternativ for de som ikke er interessert i å ta bussen.

Ferge for syklister og gående over sundet er ikke en ny idé, og tidligere utredninger har vært positive, uten at ferga er etablert. Nå er imidlertid Tromsø i forhandlinger om en byvekstavtale, og avtalen signeres sannsynligvis i august. SV mener at byvekstavtalen må gi Tromsø flere bussavganger, brøyting og tilstrekkelig vintervedlikehold, og en ferge over sundet. I august 2019 økte antall daglige bussavganger fra 870 til 1100. Økningen kom av at Tromsø fikk statlige midler fordi kommunen og fylkeskommunen skal inngå en byvekstavtale. Effekten var umiddelbar, og antall bussreiser i Tromsø økte med 6,9 prosent.

Flere bruker buss i Tromsø enn de fleste andre byer. Det vi har fått til med buss, viser at også ferge kan gå. I Tromsø har vi store muligheter, skal vi gripe dem, må vi la byvekstavtalen være et løft også for ferge over sundet.