Fra folkemøte i Ramfjord 3.sept 2007 rapporterte journalist Peter Reinholdtsen i «Tromsø» blant annet følgende: «Bygdefolket er i dag delt, som de har vært i mange år. De oppmøtte politikerne er vage, med unntak av Jens Ingvald Olsen (RV) og Arild Hausberg (Ap).

RV går for vestre alternativ, uttaler Jens Ingvald Olsen.

Vest, er Arild Hausbergs konklusjon etter en lengre utredning fra salen.»

Tema var som så mange ganger, både før og etter; hvor og når kommer den nye E8 gjennom Ramfjord? Seinere samme år vedtok kommunestyret at det skulle utarbeides reguleringsplan for vegløsning på vestsida og bru over Ramfjord. Statens vegvesen utarbeida forslag som var ferdig i 2011. Dette er en plan vi i Rødt mener det haster med å gjennomføre. Noe det første byrådet og byrådspartiene gjorde etter at de kom til makta i rådhuset var å sette reguleringsplanen til side, og varsle oppstart av ny reguleringsplan for E8 på østsida Ramfjord.

De lovte bompengefri E8

Gjennom valgkampen og i byrådserklæringa var nei til nye bilrelaterte avgifter et sentralt budskap fra H, Frp og V. Men vi begynte etter hvert å se en glidende overgang til noe annet.

Da byrådet i mars 2012 tok den endelige beslutninga om ny reguleringsplan var bompengefri E8 helt borte som argument. Nå var det Ullsfjordforbindelsen og Tindtunnelen som ble gitt som grunn til at E8 ikke kunne være på vestsida Ramfjorden!

Kostnadene har økt

Denne planen som har kosta opp mot ti millioner kr å utarbeide, har medført en rekke innsigelser. Fylkesmannen arrangerte 18.desember meklingsmøte mellom byrådet og de offentlige etatene som hadde innsigelser. Innsigelsene ble ikke frafalt, og møtet førte ikke fram til enighet. Nå kan vi konkludere med at byrådet og byrådspartiene H, V og Frp sammen med Krf, har ansvar for at vi, og ikke minst innbyggerne i Ramfjord, er kommet i den situasjonen at bygging av vegen har blitt utsatt med minst 5-6 år og at kostnaden, i følge Statens Vegvesen, har økt til formidable 2 milliarder kroner!

Ingen troverdighet

Vegsabotasjen som H, Frp og Venstre har gjennomført er naturligvis verst for innbyggerne i Ramfjord, som fortsatt i mange år må vente på å få trailerne bort fra kjøkkentrappa, men også for bilistene og de andre trafikkfarende. Men den er også dokumentasjon på et maktmisbruk, som til overmål er gjennomført på helt falske premisser; det skulle ikke bli bompenger på østsida!

Samferdselsminister Solvik-Olsen (Frp) bekrefta på pressekonferanse i Tromsø 14.mars i år, det vi alle har visst i mange år, at det blir bompenger uansett hvilken side av Ramfjord den nye E8 bygges. Byrådets og byrådspartienes nye begrunnelse om at E8 må være på østsida på grunn av den nye Ullsfjordforbindelsen og evt Tindtunnel har i likhet med bompengefri veg, ingen troverdighet. Hvordan kan de hevde at det ikke vil være mulig å kople disse framtidige prosjektene til E8 sjøl om den er på vestsida Ramfjord og med bru fra Hanslarsaneset til Leirbakken!

En milliard i bompenger

Dersom Regjeringa setter innsigelene mot E8 på østsida til side, og sier ja til at den nye E8 skal gå på østsida Ramfjorden og rundt Nordbotn, er dette en formidabel julegave til bilistene, som Frp og Høyre sier de er så glade i. Omlag 50% av kostnaden skal dekkes av bompenger, og det blir dermed hele en milliard kroner i bompenger! Men vegen blir jo 4 km lengre på østsida enn veg på vestsida og bru over Ramfjorden, så det blir jo «litt mer igjen for pengene»!

TRE ALTERNATIV: Meglingen gjelder de tre alternativene som er lagt fram for en østre trasé i Ramfjord.