Kongsbakken videregående skole har en skolebibliotekar med svært varierte arbeidsoppgaver og dermed gode tjenester ut til elever og lærere. Skolebibliotekaren skal samarbeide med lærerne om opplegg innen informasjonskompetanse (søk, kildevurdering og kildehåndtering).

Han skal holde seg oppdatert på ny og relevant skjønnlitteratur som skal brukes både til lystlesing og oppgaveskriving i en tid hvor lesing står for fall og hvor forskning viser at konsentrasjonen til elevene minker i takt med at skjermtiden blir lengre.

Bøkene som kjøpes inn skal også vises fram gjennom relevante utstillinger som gjenspeiler elevenes oppgaver gjennom skoleåret og formidles gjennom klassebesøk og leseprosjekter.

Bibliotekaren skal drifte samlingen og ha et ekstra fokus på samisk innhold for både egen og nærliggende skoler.

Bibliotekaren skal være en trygg voksenperson i et aktivt skolebibliotek og legge til rette for en sosial læringsarena hvor elevene skal trives og møte en vurderingsfri sone.

I tillegg skal skolebibliotekaren tilrettelegge for elever som har vedtak om rett på lydbøker og digitale lærebøker og selvfølgelig også administrere alt av innkjøp og utlån av øvrige lærebøker til alle skolens elever og lærere gjennom skoleåret.

Som om dette ikke var nok så skal også bibliotekets digitale tjenester (det usynlige biblioteket) markedsføres ut mot elever og lærere.

Når stillingen foreslås å kuttes med 25 prosent kan man jo stille spørsmål om hvilke av disse arbeidsoppgavene som ikke lenger skal utføres. Er det for eksempel innkjøp av ny oppdatert litteratur og samarbeid med lærerne som skal kuttes, eller hva med å bruke mindre tid på elevene som en tilgjengelig og trygg voksenperson?

Fremfor å kutte i stillingen anbefales rektor å heller ha økt fokus på å skrive skolebibliotekarens kompetanse inn i skolens øvrige pedagogiske planer. Sørg for at den fagovergripende kompetansen kommer alle elever til gode og ikke er opp til den enkelte lærer.

Et godt skolebibliotek kan sørge for at skolebiblioteket blir den utjevnede faktoren som gjør at alle elever ved Kongsbakken får tilnærmet samme tilgang til gode kilder og relevant litteratur. Dette kommer ikke av seg selv, dette er et ledelsesansvar. Velg å satse på, og være stolt av skolebiblioteket, fremfor å kutte i elevenes tilgang til den fantastiske ressursen et skolebibliotek er.

Vi i NBF Skole anbefaler ledelsen ved Kongsbakken å ta en titt på Viken fylkeskommunes nye utviklingsplan for skolebibliotek i den videregående skole. Planen skal videreføres i de nye fylkene og skal sikre at skolebibliotekene i Viken brukes pedagogisk og utjevnende.