De store mediekonsernene har tatt for seg de siste årene med glupsk appetitt. Det forandrer landskapet i medieverden, også i nord. Både Polaris Media og Amedia-konsernet har gjort oppkjøp de siste dagene som både styrker og utfordrer de redaktørstyrte mediene – forhåpentligvis til beste for nordnorske lokalsamfunn.

Før helga ble det klart at lokalavisa Hammerfestingen kjøpes opp av konsernet Amedia og dermed havner under samme paraply som Finnmark Dagblad, Finnmarken, Finnmarksposten og den andre nyervervelsen Sør-Varanger avis.

Mediehuset iTromsø er en del av konsernet Polaris Media – som sist uke foretok to oppkjøp i nord, både mediehuset Kulingen i Ørnes og med fiskeriavisa Kyst og Fjord. Det gir viktig posisjonering, men også nye og spennende muligheter på innholdssiden, blant annet med en styrket næringsjournalistikk på et viktig område for hele landsdelen – fiskeri.

Den samme utviklingen skjer i den øvrige medieverden, spesielt på grunn av det digitale skiftet og nådeløs konkurranse med sosiale medier. Google og Facebook er blant gigantene som har spist av reklamemarkedet gjennom mange år.

Det har gjort at redaktørstyrte medier har måttet omstille seg lynraskt – og svaret har blant annet vært i stadig større grad å ta betalt for digitalt innhold. Brukerinntektene og fotballrettigheter har vært to av bærebjelkene for mange.

Mediene i Norge har svært høy tillit hos brukerne. Ikke minst gjelder dette lokale medier, som er nært på lesernes viktigste problemstillinger. Mediekonsernene vokser, men lokalsamfunnene som de ulike avisene dekker er sammensatte. Mangfoldet av stemmer er stort. I en slik situasjon er også mediemangfold et nøkkelord.

I en digital og til dels kaotisk informasjonsflom er behovet for god, unik og kritisk lokaljournalistikk er etter vår oppfatning kanskje viktigere enn noensinne.