Permanent bevæpning av politiet er på dagsordenen igjen. Ekspertutvalget som justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) nedsatte har nå levert en delt innstilling. Utvalgets flertall på fem, der samtlige er i eller har bakgrunn fra politiet, anbefaler permanent bevæpning over hele landet. Mindretallet på tre anser dagens ordning med fremskutt lagring av våpen i tjenestebilene som tilstrekkelig.

Ordningen åpner også for midlertidig bevæpning i spesielle situasjoner, det være seg under høy terrortrussel eller etter en alvorlig hendelse. Sist spørsmålet ble utredet, for fem år siden, ble den daværende regjeringen rådet til å videreføre denne ordningen.

På Stortinget har det hele tiden vært klart flertall for å beholde politiets sivile preg. Det er også tilfelle per dags dato.

Gjeldende ordning har hittil vært ansett som en god avveining mellom det sivile preget og å ha våpen tilgjengelig når oppdraget måtte kreve det. En tilbakevende innvending mot endringer går ut på at våpen i beltet kan trigge bruken av skytevåpen i kriminelle miljøer. Risikoen for vådeskudd er et annet argument. Folks tillit til politiet et tredje. At politiet nyter større tillit i Norge enn i de fleste andre land, er naturligvis en verdi å ta vel vare på. Det er ikke gitt at dette vil opprettholdes om politiet på fast basis begynner å bære våpen.

Det er også verdt å påpeke at et bevæpnet politi må underlegges helt andre rutiner for opptrening og vedlikehold av hvordan å håndtere bruk av våpen.

Utvalgslederen Pål Arild Lagestad, med bakgrunn som forsker ved Politihøgskolen, mener det er grunn til å tro at bevæpning ikke svekker tillitsforholdet. Trosgrunnlaget bør nok utdypes i den videre debatten, for om man skulle gå for en bevæpning av politiet, vil det være en irreversibel prosess, der det ikke vil være noen vei tilbake til den ordningen vi har i dag.

Argumentene for permanent bevæpning har vært de samme så lenge Norge har vært en egen nasjonalstat. Helt tilbake på 1920-tallet ble de samme skrekkscenarioer postulert, ikke minst fra krefter innad i etaten. Samfunnet hardnes til. De kriminelle har selv anskaffet seg våpen. Politiet utsettes for større fare uten selv å bære våpen permanent. Avskrekkingens makt, at de kriminelle vet at politiet bærer våpen, vil i seg selv forhindre vold og så videre.

At grupperinger innad i politiet selv ønsker permanent bevæpning er heller ikke et argument som er sterkt nok til at Stortinget bør gi etter her. Det er heller ikke et unisont syn innad i politiet, hvor det også er motstand mot bevæpning. I så måte kan det uansett være verdt å minne om grunnleggende statsvitenskap. Stortinget er den lovgivende, bevilgende og kontrollerende makt. Politiet settes til å forvalte de fullmakter Stortinget gir dem. Derfor er det flertallet i den lovgivende nasjonalforsamlingen som bestemmer dette, og ikke politietaten selv.

Norsk politi er i utgangspunktet ubevæpnet i daglig tjeneste, men har lagring av skytevåpen i politiets kjøretøy og kan bevæpnes i forbindelse med konkrete oppdrag ved behov. Det er en grunnleggende holdning at politiet skal utøve minst mulig makt, og at bruk av skytevåpen skal benyttes som siste utvei.

Da er det heller ingen grunn til å omgjøre midlertidig bevæpning, som vi har hatt i kjølvannet av alvorlige terrorhandlinger, om til en permanent ordning.