Når vi først var ferdig med årsmøtet gikk det ikke mange timene før undertegnede satte fyr på sakene igjen. Jeg og mine barn besøkte McDonalds på åpningsdagen og jeg la ut et bilde av det. Etter en søvnløs natt erkjenner jeg at det er noe jeg kunne vært foruten. Jeg står for handlingen, men jeg undervurderte kanskje hvilket omfang dette skulle få.

Først og fremst. Den klubben alle har blitt glade i de siste årene har ikke endret seg. Vi er fremdeles verdens nordligste profesjonelle fotballklubb, vi jobber fremdeles hver dag med få det til her i byen vår, vi har fremdeles samme syn på menneskerettigheter og vi kommer fortsatt til å engasjere oss der vi kan.

For å kunne finansiere klubben må vi ha TV-inntekter, vi må ha publikum, vi må selge spillere og vi må øke antall samarbeidspartnere. Det siste er ikke alltid så enkelt i en relativt liten by. Det er ikke mange store aktører med lokalt rotfeste som kan overføre økonomisk kraft til oss. Derfor satte vi oss tidlig et mål om å nå både nasjonale og internasjonale aktører. Tanken bak har vært at det er noe eksotisk med oss her i nord som kan lokke de til å se nordover.

Det å bevege seg inn mot globale aktører er ikke lett. Ofte er de representert i «alle» land. Både land vi liker å sammenligne oss med og land vi ikke vil bli assosiert med.

I Israel har en lokal franchise kjørt solo og gjort noe som McDonalds sentralt ikke har godkjent. Eller som McDonalds selv sier:

Fra Time: The Chicago-headquartered McDonald’s Corporation distanced itself from the move, telling TIME in a statement that the company “is not funding or supporting any governments involved in this conflict” and that “any actions from our local Developmental Licensee business partners were made independently without McDonald’s consent or approval.”

Resultatet av dette har også vært at McDonalds i mange arabiske land har tatt til motmæle mot den israelske aktøren og gitt mye penger til Røde Halvmåne. Sentralt har McDonalds, inkl. Norge, gitt til Røde Kors. Det forteller litt om hvordan systemet er bygd opp. De lokale betaler for å bruke logoen og har noen av de ikoniske produktene på menyene, men utover dette styrer de ganske fritt. På godt og vondt.

Når vi skal finne nye samarbeidspartnere ser vi definitivt på mer enn pengene som er involvert. Et av de viktigste områdene er å gå gjennom det potensielle selskapets bærekraftsprofil. I tilfellet med McDonalds matchet vi bra. De ble i 2023 kåret til restaurant- og serveringsbransjens mest bærekraftige aktør i Europa, de kjøper råvarene fra norske bønder og jobber for å minimere avfall, samt er veldig opptatt av lokalsamfunnene de er virksomme i.

Det vil alltid være etiske dilemmaer når vi skal finne samarbeidspartnere. De kan f.eks. være lokale. Flere har meldt inn til meg at de ikke kommer på kamp om Troms Kraft vises på arenaen. Skal vi kunne promotere Mack og hjelpe de med å la Explo ta opp kampen mot RedBull. RedBull er nesten synlig på alle internasjonale stjerner, også norske. Men felles for begge er at de er energidrikker og det vekker debatt. Eierselskapet til Freia gikk ikke ut av Russland. Er det da greit å plukke opp en Kvikk Lunsj når du skal kose deg i kveld? På arenaen selger vi også Coca-Cola. De er en aktør som er virksom over hele kloden. Skal vi godta det?

Og mange av steinhellene vi trår på nede i sentrum er ikke fra Alta, men faktisk Kina. Skal vi kunne tråkke på disse steinene eller velge en annen gate? (Jeg ønsker ikke på noen måte å sette dette opp mot det som skjer i Gaza, men kun illustrere at det er vanskelig å velge hva som er rett til enhver tid).

Vi må ikke snevre inn klubben til å bare kunne samarbeide med de som selger Omega 3 (så lenge det er basert på norsk fisk) eller fullkornsbrød. Vi må ha mulighet til å være innom segmentene som store deler av befolkningen forbruker/besøker i ny og ne.

I løpet av noen dager vil majoriteten av byen være innom McDonalds i Tromsø. Ikke fordi de støtter Israel, men fordi vi har alle vokst opp med McDonalds. Vi har i mange år lurt på når de kommer til Tromsø. Torsdag kom de til Tromsø. Verken McDonalds sentralt, McDonalds i Norge og i særdeleshet ikke McDonalds i Tromsø støtter det som skjer i Israel. Det gjør heller ikke vi i TIL.

McDonalds har kjøpt synlighet i nasjonale- og våre lokale aviser, samt hos TIL. Ikke på drakten, men i mindre skala. Ellers i Eliteserien er de med Brann, Lillestrøm og Fredrikstad. Jeg synes ikke dette medfører at man skal boikotte verken avisene eller klubbene. Vår avtale er med den lokale franchisetakeren som eier og drifter McDonalds i Tromsø.

Tromsø IL ser med forferdelse på hva som skjer på Gaza. Vær dere trygg på at vi ikke synes det som skjer der er noe annet enn grove brudd på menneskerettighetene.

Sammen med dere, skal vi fortsatt være den klubben vi alle elsker. Samtidig har vi tatt og skal videre ta vårt samfunnsansvar på alvor. Vi var verdens første aktør innen den profesjonelle fotballen til å ta et oppgjør med VM i Qatar, vi skapte verdens første QR-kodedrakt og sammen med Amnesty belyste vi det som skjedde med arbeidsimmigrantene i Qatar. Vi jobber daglig med samisk språk og kultur, vi har tatt en aktiv rolle i å redusere byens utenforskap og vi har et gatelag som vi skal forvalte på en god måte i tiden som kommer.

Vi spiller ikke bare fotball, men forsøker etter beste evne å ta vare på kloden og kanskje spesielt byen vår.