Skjermbruk i hverdagen har blitt umulig å unngå, man møter det på jobben, på skolen og i privatlivet. Jeg synes dette er svært problematisk, spesielt på skolen. Vi trenger en bedre balanse mellom digitale og tradisjonelle undervisningsmetoder i skolen enn det er nå, og vi burde innføre mobilfri skole!

For det første så fører mye skjermbruk til fysisk ubehag. De fleste skoledagene for meg består for det meste av sitting ved pulten og skrive på pc-en eller stirre på «smartboardet» fremst i klasserommet mens læreren underviser. Det blå lyset fra skjermer er skadelig for øynene og kan skape ubehag i form av belastning på øynene og hodepine.

Mot slutten av dagen er jeg veldig sliten i hodet og i øynene, og kjenner på et ubehag i kroppen. Dette er ikke ideelt i en læringsarena der man skal ta til seg kunnskap på en effektiv måte.

For det andre så kan digitale verktøy være svært distraherende. På internettet kjemper alle for din oppmerksomhet, og da er det fort gjort å glemme hva man egentlig var ute etter i begynnelsen. For eksempel hvis du leser en artikkel, så popper det opp en reklame eller en melding fra en venn. Det er stor sannsynlighet for at du klikker på en av disse, eller at du bare blir ufokusert og forstyrret i lesingen.

Elever kan også sitte og spille på pc-ene deres i timene uten at læreren får det med seg. Konsentrasjonsevnen blir faktisk mye dårligere på grunn av alle disse distraksjonene, noe som jeg merker selv i stor grad. En annen ting er at under prøver og innleveringer er det lett å jukse ved bruk av digitale verktøy. Spesielt nå som KI (kunstig intelligens) har blitt så tilgjengelig, er det lettere å jukse enn aldri før.

Mange synes at skoledagene blir kjedelige og umotiverende når man kun sitter og skriver på pc eller ser på at læreren underviser fra «smartboardet». Det er et faktum at man lærer mer når man har det gøy og synes læremåtene er interessante. Derfor burde vi ha en mye mer variert hverdag på skolen med ulike læringsmåter og mer fysisk aktivitet.

Den overflødige bruken av digitale verktøy må stanses, og vi må benytte oss mer av de gode gamle tradisjonelle undervisningsmetodene som for eksempel skriving for hånd og lesing fra bøker. Forskning viser uansett at når man skriver for hånd så er det lettere for hjernen å ta til seg lærestoffet enn om man skriver på et tastatur. Leseferdighetene i Norge har også gått ned, noe som mest sannsynlig skyldes at man leser mer på skjerm enn i bøker.

Jeg mener ikke at vi skal utslette digitale verktøy i skolen helt, fordi det har også mange fordeler, men det handler om å finne en balanse. En av fordelene er for eksempel at mange med lese- og skrivevansker eller andre vanskeligheter ofte får god tilrettelegging gjennom digitale verktøy.

Det burde bli mer fokus på sosialisering og mindre på skjermbruk spesielt på barne- og ungdomsskolen. Jeg synes det er trist å se barn helt i starten av barneskolen sitte på mobilene eller spille i stedet for å leke og være sammen med hverandre. En stor del av oppveksten handler om sosialisering og hvordan man skal oppføre seg med andre mennesker. Vi ser nå at det blir vanskeligere og vanskeligere for mange å ivareta sosial kontakt på grunn av skjermbruk, spesielt mobilen.

Mange føler seg tryggere av å gjemme seg bak en skjerm i stedet for å snakke med andre. Selv på de fleste fester og sosiale sammenkomster sitter mange på mobilen. Dette er noe vi er nødt til å legge fra oss så fort som mulig, vi kan ikke lenger fjernstyres av disse dingsene. Noe man kan lure på er jo om skjermbruk kanskje skaper mer sosial angst?

Digital mobbing har også blitt et stort problem. Mobbing på nett er enklere å utføre enn tradisjonell mobbing, siden å sitte bak en skjerm og skrive stygge kommentarer er mye lettere enn ansikt til ansikt. Uheldigvis er det svært vanskelig for omsorgspersoner å avdekke digital mobbing blant barn og unge.

En annen ting mange glemmer litt av er jo at det faktisk er bra å kjede seg iblant, spesielt for barn. Når man kjeder seg, utvikler man masse nye tanker og er mye mer kreativ. Men når man hele tiden skal slokke kjedsomheten, noe vi ofte gjør med skjermbruk, da får vi ikke utnyttet den kreativiteten og de tankene våre i det hele tatt.

Jeg vil også nevne at en trend blant unge har vært såkalte «dumbphones», altså gamle mobiler kun med mulighet for å ringe og sende SMS. For mange har mobiltelefonen og sosiale medier blitt en så stor belastning at de valgte å kjøpe disse mobilene for å koble av og utnytte tiden sin på smartere måter. Mobilavhengighet er noe mange har uten å innse det. Mange unge spesielt, kunne aldri sett for seg en hel dag uten mobilen. Dette viser bare hvor avhengig vi er av skjermer og at det er mange som allerede har innsett at dagens overflødige skjermbruk blir altfor dumt.

Løsningen på disse problemene er å sette mer fokus på fysisk aktivitet, variasjon og tradisjonelle undervisningsmetoder i læringen, og å innføre mobilfri skole og begrenset skjermbruk helt fra barneskolen til vgs. Vi må også, allerede på barneskolen, lære barna hvordan man skal begrense bruk av skjermer, mobiler, internett og sosiale media. Disse tiltakene ville hjulpet mot å forhindre mobilavhengighet, styrke sosiale evner, og gjort skoledagen lettere og mer interessant for mange.

Hvis vi ikke tar tak i dette nå, hvor skal det ende?