Tromsø kommunes avd. for utdanning spiller ikke på lag. Er vi som innbyggere tjent med å ha en kommune som ikke opptrer som en lagspiller der det er påkrevd? Selvfølgelig ikke. Men når muligheten byr seg så fremstår Tromsø kommune svært lite som en tilbyder og lagspiller av viktige tjenester som de forvalter.

Bakgrunnen for dette er at Tromsø kommune har sendt ut et høringsbrev per e-post datert 01.12.16. Der er de så raus at de gir en 14. dagers svarfrist, midt i julestria.

Høringsdokument – gjennomgang av organisering i PPT (pedagogisk og psykologisk tjeneste) og spesialpedagogiske rutiner. Bakgrunn for saken: Tromsø kommune har ved gjennomgang av forvaltningsrevisjonen 2014 og i tilsyn fra Fylkesmannen i Troms i 2015 fått avvik i saker om spesialundervisning.

Det er totalt 13. høringsinstanser, derav flere brukerorganisasjoner som driftes på frivillig grunnlag. Det sier seg jo selv at 14. dagers svarfrist er altfor kort tid. Så spørsmålet er jo da om hvorfor det ble satt en så kort frist? Er det noen i kommunen som helst ser at det ikke kommer for mange innspill? Da kan jo kommunen som vet best, også gjøre som de selv vil uten innblanding. Noe de for øvrig ofte gjør.

Tromsø kommune ved avdelingsdirektør for utdanning Kari Henriksen viser ved fulle sin mangel på dømmekraft når de setter en så kort tidsfrist tett opp i julefeiringen. Fylkesmannen i Troms har nå sammenhengende i tre år ført tilsyn med Tromsø kommune for lovbrudd vedrørende lange ventelister og saksbehandlingstid hos PPT I Tromsø. Her har så Tromsø kommune ved flere anledninger ikke overholdt svarfrister fra Fylkesmannen og de har også bedt om utvidede frister. Noe de har fått innvilget. Vi snakker ikke om 14 dager. Men måneder og år.

Hvorfor lytter ikke kommunen? Ta heller aktivt i bruk all den kunnskap og kompetanse som finnes ute i brukerorganisasjonene! Nå som organiseringen av PPT og de spesialpedagogiske rutiner i skolene skal under lupen så burde det vel vært på sin plass at Tromsø kommune inviterte bredt til et godt samarbeid. Men den gang ei. Svarfristen var satt så kort grunnet videre prosess i saken, og utvidet frist ble ikke gitt. Det var svaret vi fikk da vi bad om mer tid. Her har vi store problemer med å følge retorikken til Tromsø kommune. De avvik og lovbrudd som fremkommer av sakens dokumenter er jo ikke av ny dato og kommunen har visst om dem lenge. Men nå så skal det plutselig kuttes i saksbehandlingstiden med den konsekvens at saken ikke blir grundig nok belyst av alle parter før den skal behandles politisk. At Tromsø kommunes eget brukerråd underlagt PPT heller ikke har vært involvert i denne saken styrker bare vår mistanke om at her er det ikke et ønske fra kommunens ledelse om innblanding fra brukerorganisasjonene. Da blir spørsmålet igjen: Er Tromsøs innbyggere tjent med dette?

Sitat fra Tromsø kommunes hjemmeside:

Hva skal brukerråd for PPT gjøre?

• Brukerrådet skal bidra til best mulig kvalitet på de tjenester som PPT yter.

• Brukerrådet skal sikre brukeres medvirkning både i planlegging, gjennomføring og evaluering av arbeid.

• Brukerrådet kan være brukeres talerør inn til tjenesten.

Hvordan arbeider brukerrådet?

Brukerrådet har kvartalsvise møter med ledelsen av tjenesten. Brukerrådet er et rådgivende organ, men vil kunne ha betydelig innflytelse på beslutninger og veivalg, gjennom arbeid med planer, gjennom sette aktuelle spørsmål på dagsorden og gjennom å fremme saker på vegne av brukere av tjenesten.

Saker som rådet arbeider med;

• Virksomhetsplaner/årsplaner.

• Spørsmål ved prioriteringer/prinsipielle veivalg for tjenesten.

• Kvalitet på tjenesteyting, brukerundersøkelser/brukertilfredshet.

• Saker meldt inn fra brukere.

Sitat slutt.

Mangelfull styring over tid. Hele prosessen er jo satt i gang da brukerne av kommunens tjenester ikke får det tilbudet de har rettmessig krav på gitt ut fra dagens systemer. Dette har foregått over år. At ingen av brukerorganisasjonene var med i det innledende planarbeidet er jo også et tankekors da PPT som en uavhengig instans skal være kommunens forlengede arm ut til brukerne. PPT skal nemlig ivareta alle henvendelser, også de som kommer fra elev og foreldre.

Mangelfullt lederskap. En annen vinkling på saken er jo at det har vært påkrevd med en rapport fra forvaltningsrevisjonen og flere tilsyn fra Fylkesmannen sin side før Tromsø kommune agerer. Dette til tross for at det ikke fremkommer noe nytt, men bare konkretiserer de feil og avvik som er der. Så da kan vi jo også spørre om hvorfor ikke det er satt i gang tiltak tidligere? For kommunen har jo vist om disse lovbruddene og manglene i mange år. Mangelfullt lederskap, fornektelse av faktiske forhold og fortielse er vel betegnende for stoda slik den er i dag.

Dessverre har også byens presse sviktet. De har ikke vært på lag med brukerne, slik vi skulle ønske. Alt dreier seg jo om en case i dagens presse, som de selv sier det. Men den vinklingen fører ofte til at mangelfull oppfølging og urett ikke blir tatt tak i.

Dette til kommunens fordel. Atter en gang i disfavør av brukerne, og er vi tjent med det?