Det er bra fullt i salen på Langnes skole bare ti minutter før startskuddet skal gå for årets første Barfotrevy. På selveste Valentinsdagen var det endelig duket til premiere, selv om det var lite i salen som markerte den spesielle dagen.
Barfotrevyen skulle egentlig bli avholdt i fjor høst, men av flere årsaker har den blitt utsatt i et halvår. Det tror jeg elevene ved Langnes skole skal være glad for for det har dukket opp mye godt sketsjmateriale siden forrige høst.
Årets show har fått tittelen «Barfot blir kjendis», og vi blir tidlig introdusert til dette overhengende temaet allerede fra første innslag. Tematikken er kanskje en drøm mange unge kjenner seg igjen i, spesielt siden vi man nå lever i influencerens tidsalder, og de er overalt.
Og i løpet av kvelden skal influencere naturlig nok få gjennomgå, men showet er også fylt av flere andre tema som er viktig for ungdommen, men også noen kanskje mindre så.
Revyens hovedperson, hvis man kan kalle henne det, er «Anne Lysdronning», som ønsker å bli kjendis. Så er spørsmålet hvordan man skal bli det da. Skal man kanskje gi ut bok, bli verdensmester i hekkeløp, eller utrydde fattigdom?
Første mulighet kommer allerede i revyens åpningssketsj, da Anne, sammen med to av vennene sine, kommer fram til at TikTok kan være naturlig å prøve. Da gjennom flaue «fem-på-gata»-intervjuer, fordi «all PR er god PR».
Etter å ha spurt stakkarene på første rad hva de ville rangert Anne Lysdronning på en skala fra 1–10, hvor mye en kvinne bør veie og andre forferdelige spørsmål, tror jeg alle ble glad da det igjen ble mørkt i salen, og man gikk til neste sketsj. Litt kleint, men treffer samtidig veldig godt på selve naturen til TikTok og sosiale medier.
Revyen er stappfull av både lengre og kortere innslag, som gir en veldig god variasjon i hva publikum tas med på. Ikke alle nummer trenger å være lange sekvenser, noe som også blir bevist av nummeret «Gunnar som går opp en trapp baklengs».
Ufattelig simpelt premiss, varte i toppen 20 sekunder, og sikkert der fordi man holdt på med et større kostymeskifte bak scenen. Men av alt vi ble vist under kveldens premiere, tror jeg det var denne som hørtes best i salen. Også den faktiske Gunnar Wilhelmsen var på plass i salen og flirte godt av å se seg selv falle oppover.
Disse korte innslagene fungerte godt som små pauser mellom slagene, og fikk god respons av publikum. En vinn-vinn altså.
Lokal forankring
Det er et overraskende stort sprik i hvor kveldens materiale er hentet fra, og gjennom den timelange reisen er vi innom tema som influencere, Sandra Borch, Kroken, Foodora, og for en eller annen grunn, USAs president Joe Biden. Den siste viser kanskje at ungdommen blir mer internasjonal i dag, men til tross for den store variasjonen var det flere gode innslag satt til vår egen bakgård.
Spesielt gode var sketsjene om gode «snøforhold» i Kroken og om den pågående krigen mellom Burgerman og Burger King, som begge prøver å kapre tromsøværingenes gunst gjennom Foodora.
Spiller de litt på stereotyper? Så klart. Var de samtidig begge artige? Så klart.
Ordfører Gunnar Wilhelmsen fikk som vanlig kjørt seg, og måtte denne gangen se seg slått i valget av Anne Lysdronning. Å love gode levevilkår for Tromsø kan tross alt ikke måle seg med løfter om å bringe Dyrepark-isen tilbake til butikkene.
Humor med en dash alvor
Men det er spesielt to nummer jeg vil trekke fram fra kveldens show. Det første er innslaget om miljødirektoratet som fortvilt prøver å forklare politikerne hva man må gjøre for å motvirke klimaendringene, til ingen nytte. For ungdommen kan det kanskje føles som man roper til en vegg, noe som ble satt veldig godt på spissen i dette innslaget.
Det andre er et innslag om en gutt som snakker med en jente, der begge karakterene er spilt av samme person. Det viser seg at jenta han har snakket med, som har kalt han de forferdeligste ting, egentlig bare er en refleksjon av hans eget dårlige selvbilde. Men heldigvis for gutten har influencerne svaret, hvis du bare bruker litt penger på å kjøpe produktene de reklamerer for.
Det skal talent til for å få en latter ut av disse temaene, men ungdommene fikset biffen fint dem. Og jeg heier på at dere unge klarer å overbevise den eldre generasjonen at klima er noe som er verdt å kjempe for.
Ypper til bråk
Barfotrevyen gjorde også noe jeg ikke opplevde fra de andre av «årets revyer», nemlig å gjøre narr av de andre. De grep muligheten til å gjøre narr av både Monkeyrevyen, samt Breivang skole. Kanskje brukte man det ekstra halvåret til å legge en slagplan.
Det er sikkert plass til en diskusjon om hvorvidt dette er noe revyer burde gjøre eller ikke, men min oppfatning er at dette kan gi 2024-revyene mer å spille på, som alltid er en god ting. Ungdom kan være slemme, men jeg velger å stole på at alle involverte vil oppfatte dette som godhjertet moro, og at det ikke vokser seg forbi det.
Spesielt Breivang videregående fikk gjennomgå, da med en sketsj om en jente som kun spiser «authentic japanese food», kler seg som en katt, og har fått utdelt støttekontakt fordi Discord-kjæresten hennes har blitt fratatt datamaskinen i fengsel. Det er en del å pakke ut i denne sketsjen altså.
Så var det den røde tråden da
Hvis jeg skal ha noe å utsette på årets Barfotrevy, er det to ting. Det ene er at det av og til ble vanskelig å høre hva som ble sunget, som er litt kjipt når det var et show med flere gode sangnummer. Både Sandra Borch som sang om å bli «jævlig rik» og Miljødirektoratet som føler seg oversett og ignorert av politikerne hadde slått enda mer hjem hvis man hadde hørt alt som ble sunget.
Det andre, som vi anmeldere ofte pirker på, er denne røde tråden. Gjennom showet fulgte vi Anne som ville bli kjendis, men jeg savnet flere referanser til dette i de andre sketsjene. Det ble mer en måte å stykke showet opp, over en måte å binde det hele sammen. Her kunne man lett inkludert flere sketsjer om influencerbransjen, og det var absolutt rom for å gå etter denne mer.
Men til tross for dette var det en meget fornøyelig revy, som legger seg på den samme høye lista vi har blitt vant til fra skolerevyene. Et sterkt første bidrag til revyåret 2024.
Ved showslutt måtte man gå ut gjennom en tunnel av elever, som takket for oppmøtet og kom med løftet om at vi skal «sees igjen senere i år.»
Det håper jeg virkelig, og er spent på å se om Monkeyrevyen og Breivang svarer på tiltale når revysesongen igjen er tilbake.