Av Hugo Anthonsen, pensjonist og tidligere politiavdelingssjef

Når jeg på avstand betrakter ting som skjer i Tromsø, ser jeg at det ikke alltid treffes de – etter min vurdering – beste løsningene:

1. Det er nesten utrolig at man ikke kan bli enige om traseen for ny innfartsvei. Jeg tror at Tindtunnel-prosjektet med østre alternativ er beste løsning, på tross av kostnadene og alle innvendingene. Hvis det ikke satses på tunnelene, blir kanskje nåværende innfartsvei – om Berg og Sandvika – også den fremtidige? En sterk regiondirektør i Vegvesenet vil ha bru ved Leirbakken og ny vei gjennom Andersdalen og Ramfjordbotn, og da skrinlegges kanskje tunnelprosjektet? For å forsterke kaoset, foreslår jeg følgende: Hvis det absolutt skal bygges bru over Ramfjorden, bygg den ytterst i fjorden (ved Olavsvern) og bygg ny trefelts vei på utsiden av Andersdalen mot Kantornes. Da kan man glemme både Ramfjorden og Lavangsdalen! Men når regiondirektøren vil ha bru ved Leirbakken, så blir det vel bru der. Dessverre!

2. IKEA skal til Tromsø og blir plassert på Langnes. Det er bortimot en skandale! IKEA i Tromsø blir det nærmeste for befolkningen i Vest-Finnmark, resten av Troms fylke, inkludert Harstad-området, deler av Nordland fylke med Narvik, Lofoten og Vesterålen. Trafikken herfra må over eller gjennom Tromsøya, noe man burde ha unngått. Jeg tror ikke de folkevalgte har forstått hva de har gjort, ei heller hvor stor IKEA virkelig er. Det blir spennende å se hvordan de har tenkt løsninger for trafikken til og fra IKEA! Og foreligger det planer om å bygge ut Giæverbukta til for eksempel et planfritt kryss? Tenk om du kom ned Tverrforbindelse og skulle til Kvaløya og kunne kjøre rett gjennom Giæverbukta?

3. Jeg ser stadige innlegg i iTromsø om vikeplikt for “småveiene” ut mot Langnesbakken, noe jeg er enig i og burde ha vært gjort for lenge siden. En annen sak er manglende fortau i nedre del. Fra Værvarslinga til Norrøna er det fortau på venstre side (sørsiden), nedenfor mangler det fortau. Men videre nedover er bebyggelsen kommet så nær kjørebanen at det ikke er mulig å bygge fortau der. Jeg har mange ganger møtt fotgjengere, rullestoler, barnevogner og så videre som tvinges til å ferdes i kjørebanen. Det er dårlig planlegging det!

4. Strandveien er ikke til å kjennes igjen fra min oppvekst. Nå er det snart sammenhengende bebyggelse helt til Lanes/Sydspissen, og utbyggingen fortsetter. Utviklingen lar seg ikke stoppe, men tenk om man hadde vært så fremsynt at det ble bygd en skikkelig gang- og sykkelvei på hele strekningen. Da hadde man tatt hensyn til både trafikkavviklingen og de myke trafikantene!

Og da passer det kanskje å spørre – hva med Stakkevollveien – tas det hensyn til fotgjengere og syklister i forbindelse med de store utbyggingene der?

5. Buckhardt-hotellet kommer kanskje ikke der det er planlagt. Jeg vet ikke hva politikerne tenkte – eller om de tenkte i det hele tatt – når de ga klarsignal for bygging av hotellet. Parkeringsplassen og “parken” slik det nå er, skaper litt “luft” mellom alle de nye, store bygningene. Og der skulle det bygges et stort hotell med en svært omdiskutert utforming. Triste greier!

Tromsø er i ferd med å bli en stor by. Etter det jeg så nå i høst, vil aktiviteten, med alle planene som foreligger, bli stor også de kommende år. Jeg tror, alderen til tross, at jeg får oppleve at Tromsø passerer 100 000 innbyggere. Derfor blir det viktig å ta hensyn til alle typer trafikanter i fremtiden, både når det gjelder trafikkavviklingen og trafikksikkerheten.

Jeg er klar over at jeg i dette innlegget blander sammen statlige, fylkeskommunale og kommunale oppgaver og plikter. Men slik det ser ut nå, blir resultatet det samme: Dårlige løsninger for fremtiden!