Vi øker vrakpanten for varebiler, lastebiler, fritidsbåter, mopeder og motorsykler. Det er miljøpolitikk i praksis for Frp.

foto
Øyvind Korsberg (Frp). Foto: Lars Åke Andersen

Vi som politikere bør legge til rette for at folk velger en mer miljøvennlig bil ved nybilkjøp, ikke straffe de som må kjøpe bruktbil ved å pålegge dem enda flere avgifter. Samfunnet beveger seg stadig i en mer miljøvennlig retning, og det vi som politikere bør gjøre er å gi gulrøtter i form av avgiftslettelse på nye biler.

Frp mener det er bedre å bruke gulrot fremfor pisk for å få folk til å velge mer miljøvennlig. Vi ser at dagens bilpark sakte, men sikkert fases ut til noe mer miljøvennlig. Bilen er kommet for å bli, så la de med en eldre bil få litt tid på seg til å kjøpe noe mer miljøvennlig på sikt.

Derfor har vi økt vrakpanten for de bilistene som velger å bytte ut sitt eldre forurensende kjøretøy til fordel med et mer miljøvennlig alternativ. Slik blir den nye løsningen:

Bytter du ut din gamle varebil med et nullutslippskjøretøy, legger vi på 13 000 kroner ytterligere i vrakpanten.

Vi øker vrakpanten med 8250 kroner til lastebiler og bobilen uten krav om nytt nullutslippskjøretøy, og det samme gjør vi med campingvogner.

Mopeder og motorsykler får nå 1000 kroner i vrakpant. Dette har vært etterspurt, og det er første gang eiere av utrangerte tohjulinger har fått en skikkelig ordning på å kvitte seg med de utrangerte doningene.

Mange fritidsbåter ligger vraket i fjæra eller på land i Norge. Gjennom årenes løp er det hopet seg opp så mange at de er blitt et problem. Derfor har regjeringen bestemt seg for å gi 15 000 kroner i vrakpant på fritidsbåter dersom de avhendes til et godkjent retursted.

Dette er hva Frp kaller kvalitetsgulrøtter i klimadebatten.