Tromsøyas bomsystem har dessverre kommet helt skjevt ut av startblokkene.

Driften har fått fortsette i mange måneder uten inngripen fra ansvarlig ordfører eller formannskap, selv om inntektstapene og underskuddene har vært registrert fra første måned.

Nå er tapene blitt så store at de kan true kommunens totale økonomi, men ordføreren lukker øynene til etter valget, i håp om at velgerne ikke skal oppdage fiaskoen.

Tapene har foreløpig tre hovedkilder:

  • Inntektstapet fra bombetalerne på 25–30 prosent av antatte inntekter på 299 mill. pr. år, dvs. årlig tap på 70–90 mill. pr. år i forhold til budsjettert inntekt. Tapet er kommunens ansvar. Tapene er rapportert fra første driftsmåned i januar og er nå registrert i seks måneder på rad.

  • Overskridelser av driftskostnader som ikke er offisielt rapportert hittil. De må innhentes snarest pga. stor svikt i inntektene. Driftskostnaders overskridelser er kommunens ansvar.

  • Utførelse av investeringsprosjektene i bypakken har løpende overskridelser etter hvert som de fullføres. Offisielt er de ikke oppsummert hittil, men de fører til at investeringer i bypakken må avkortes og droppes. I forhold til påtenkt avtale mellom kommunen/fylket og staten er overskridelser kommunens ansvar, eller påtenkte prosjekter må kuttes ut.

Overskridelsene er nå blitt så store at det ikke er plass lengre i bypakken til å gjennomføre ny Kvaløyforbindelse. Dette er selve hovedløftet til Tromsøs bilbrukere, som skulle føre til køreduksjoner, innkortede kjøreveier og tidsgevinster i daglig transport.

Nå uteblir disse gevinstene. Hva er da poenget med å betale bompenger? Fiaskoen for bomsystemet blir helt åpenbar.

For hver måned og hver dag blir inntektstapene større og underskuddene større. De blir stadig verre og vanskeligere å dekke inn.

Kommunen har ikke penger til overs til å dekke inn løpende tap og underskudd, og kommunen kan ikke gå konkurs. Men kommunen kan bli satt under administrasjon når underskuddsdriften føres for langt. Dvs. at kommunen tvinges til å «spare» på alle andre ytelser, uten at tilskudd fra staten og fylket kommer inn i bildet.

Lørdag 22. juli har iTromsø en reportasje om eldreomsorgen som opplyser at kommunen hittil i år har brukt flere hundre millioner kroner som den ikke har, og som ikke er finansiert. Fortsatt samme drift resten av året kan fordoble underskuddet, i tillegg til det som skjer med bomsystemet.

Så ved å kjøre på med fortsatte tap og underskudd i bomsystemet, så setter ordføreren og bompartiene på spill kommunale ytelser i eldreomsorg, barnehager, skoler, asfaltering osv.

Når kommunen blir satt under administrasjon, så tvinges man til å avvikle underskuddsdrift, og bomsystemet kan bli avskaffet før noen aner det.

Det enkleste kan bli å avvikle bommene og få tilbake drivstoffavgift i redusert og tilpasset form. Så kan vi etter hvert betale direkte bompenger til Håkøyforbindelse når den kan bli innført om noen år.

Bedring av trafikkforhold i Tromsø krever at ny Kvaløyforbindelse tas opp som egen sak i kommunestyret snarest. Ny utredning av alternativ må utføres. Jeg mener at Statens vegvesen og Tenk Tromsø har vist at de ikke er objektive til en slik utredning.

Hvis ordføreren og bomflertallet venter til etter valget med å ta opp den økonomiske situasjonen, så velger de å skjule både bomfiasko og helsefiasko for å unngå velgernes opplagte dom. Det vil være en ansvarsfraskrivelse som straffer seg.

I forhandlingene mellom kommunen, staten og fylket om bypakken har de ikke med dekning av underskuddene. Dvs. at de forhandler om luftslott og later som at den økonomiske situasjonen er slik som forutsatt i budsjettene fra i fjor. Hvor lenge vil staten gå med på slike forutsetninger, når kommunen bare kjører på med underskudd i driften?

Bomsystemet er forutsatt å vare i 10–15 år. Alle kan tenke seg hvor mange milliarder som må dekkes av kommunen hvis dette får fortsette.

Godt valg 2023.