Som iTromsø allerede har skrevet om en rekke ganger, har det vært en eksplosiv økning i antall busspassasjerer i Tromsø på nyåret. Antallet har økt fra 32.000 passasjerer før bompengeavgiften trådte i kraft 5. januar, til 52.000 passasjerer nå i slutten av måneden.

Vi vil anta at dette er noe som mottas med glede av lokale myndigheter. Innførselen av bompenger har jo som mål å få folk over på bruk av kollektivtrafikk, samt få ned køene på veiene for dem som av ulike grunner fortsatt velger å bruke bilen – og dermed også for bussene.

Det har lenge vært klart at bompengeordningen skulle tre i kraft, og innføringen ble av ulike årsaker attpåtil utsatt fra den opprinnelige planen. Likevel kan det se ut som om endringene i folks transportvalg kommer svært så bardus på, og at man ikke har vært tilstrekkelig forberedt på de opplagte endringene i folks transportvaner.

At det ikke var oppgraderte og ferdig tilrettelagte innfartsparkeringer ved endepunktene for bybuss (på Kvaløya og på fastlandssiden) da ordningen trådte i kraft, og at dette arbeidet fortsatt er under utredning, er klanderverdig. Skal man få bilister til å velge kollektivt, må det også tilrettelegges for det. Busstilbudet til ytre strøk av kommunen er heller ikke bra nok, for eksempel går det i dag ikke busser til Sommarøy/ Hillesøy/ Brensholmen på lørdager.

At ikke antall busser har økt i takt med den økte busstrafikken fremstår også underlig. iTromsø har skrevet om fullpakkede busser i rushtida, der mange passasjerer blir stående i midtgangen, noe som har fått regionleder i Trygg Trafikk, Helga Anette Melhus, til å uttrykke bekymring for passasjerenes sikkerhet.

– Vi er bekymret for at overfylte busser, der flere må benytte seg av ståplasser, kan føre til flere personskader som kan oppstå ved kollisjon eller bråstopp, uttalte Melhus til iTromsø tirsdag.

Statens vegvesen utreder i disse dager om det bør innføres påbud om sikkerhetsbelte også på bybusser, og skulle noe slikt skje, vil det ikke være tillatt med stående passasjerer, som igjen vil minske kapasiteten på bussene betraktelig.

I tillegg har vi i den siste tiden skrevet om skoleungdom som ikke kommer seg på bussen fordi den er full. Lektor ved Kvaløya videregående skole, Irene Larsen, har blant annet foreslått å åpne for ekstra skolebusser ved skolestart og -slutt.

Daglig leder i Troms fylkestrafikk, Knut Bones, sier til iTromsø at han ikke kjent med dette problemet, men at han likevel er overrasket over at det faktisk har blitt ett problem.

– Jeg hadde forstått det mer hvis det gjaldt busser i sentrum og mot Breivika, men jeg kunne ikke sett for meg at det ville være et problem ute på Kvaløya, sa han til iTromsø mandag denne uken, og tilføyde følgende: Hvis dette faktisk er et problem, bør elevene bare ta en tidligere buss.

Vi har forståelse for at alt ikke er oppe og går, og at det har oppstått noen utfordringer helt i starten av et helt nytt rigg for samferdselen i kommunen. Dersom man ønsker at flere skal reise kollektiv, må det like fullt legges til rette for det. I så måte er svaret fra Bones bekymringsfullt, og vitner om en arroganse som neppe bidrar til ytterligere motivasjon for å ta overgangen fra bil til buss.

Den økte bussbruken etter innføringen av bompenger i Tromsø kan umulig ha kommet som noen overraskelse. Derfor er det både merkelig og kritikkverdig at det ikke er gjort bedre forberedelser for å møte den økte pågangen – og at det tilsynelatende heller ikke fins særlig vilje for å sørge for at det nå blir gjort.