Jeg tror Anni vil bli overrasket over hvor mye opprettholdelsen av billettsystemer faktisk koster. Og over hvor mye vi faktisk tjener på å avskaffe en unødvendig avgift på kollektivtransport. En avgift som rammer de fattigste mest.

For det første skal det gjøres anbud og tilbudene fra potensielle leverandører skal vurderes, både med tanke på infrastruktur i busser og holdeplasser, for apper og økonomisystemer, og for vekterselskapene som skal kontrollere passasjerene.

Det koster penger å ha jurister og økonomer til å kontrollere dette. Og hele sirkuset gjentas etter noen år, etter EU-reglementer og god skikk for å involvere private firmaer.

I driftsfasen skal man registrere inntektene, lage regnskap og hanke inn penger for de som har unnlatt å betale. Igjen store administrative kostnader.

Og offentlige byråkrater er vel det verste FrP vet om?

Automater, apper og betalingssystemer går i stykker og må fikses, eller blir utdaterte og må endres eller byttes ut. Det koster også penger.

I Tromsø kommune vil man kunne bruke Bypakken til å delfinansiere gratis buss – både fordi det er et av hovedmålene å få færre fra å kjøre bil. Men også fordi det blir enda mer overflødig å bygge Breivikatunnellen og enda ei bru (Eller tunnel som FrP og Høyre ønsker, til flere milliarder kroner).

I tillegg vil vedlikeholdsbehovet på veier generelt synke på grunn av mindre biltrafikk. Og næringslivet kan glede seg over færre arbeidstimer tapt i bilkøer. Og det ønsker vel også Anni Skogman?

Uansett, for å belyse det økonomiske bildet må nok fylkeskommunen regne ut sine utgifter og inntekter fra bussbilletter. Så tar vi resten av diskusjonen derfra.

Så kan jo i mellomtiden Skogman få svare på hvordan hun og FrP skal klare å få Stortinget til å avskaffe bompengeordningen i Tromsø.