I flere år har elever ved Kongsbakken videregående skole måtte sitte på gangen for å ha sensitive elevsamtaler i forbindelse med vurdering/oppfølging med sine lærere. Mulige løsninger finnes ikke sa assisterende utdanningssjef Bjørn Inge Thomasjord da iTromsø på nytt tok opp saken den 2. juni.

Korridormøtene bryter med taushetsplikt og elevenes personvern. Lov om videregående skole, med krav om et trygt skolemiljø for elever, kan vanskelig anses som oppfylt. Jamfør lovens såkalte «mobbeparagraf» og hva som kan føre til at elever føler seg krenket.

Paradoksalt skjer dette samtidig med rektor og skoleeiers fokus på å skape et godt skolemiljø for elevene, samt å forebygge krenkende adferd. Arbeidsmiljølovens krav til et tilfredsstillende og godt arbeidsmiljø for ansatte/lærere kan heller ikke sies ivaretatt, verken fysisk eller psykososialt.

Alt dette er uakseptabelt, og dersom det finnes ikke løsninger som gjør at nevnte lovkrav bedre kan ivaretas, må dette stoppes fra kommende skoleår.

iTromsø har også tidligere hatt grundige reportasjer i saken, i desember 2021 og i februar i år. Lektorlaget har også tidligere tatt dette opp med rektor og utdanningssjef i medbestemmelsesmøter. Elevrådet har også satt saken på dagsorden. Altså en prosess som har pågått over flere år uten at skoleeier har ordnet opp. Hver gang virker det som noe skal skje, men kan synes mere som skoleeiers «saksparering» akkurat der og da, med håp om at saka glemmes.

Innføring av karakterfri 1. termin høsten 2022 krevde mer individuell elevoppfølging, uten å ta hensyn til manglende fysiske rammer for dette. I skoleledelsens handlingsplan for neste skoleår, som rektor har presentert lærerne nå i mai, legges det opp til tettere elevoppfølging, men nevnes ikke hvordan dette skal løses med henhold til møteromsproblematikken.

I iTromsøs reportasje 22.02.23 skisserte Lektorlaget mulige løsninger, blant annet å bygge små samtalerom i et hjørne av klasserommet. Thomasjord svarte at det skulle utredes, og Lektorlaget regnet da med at det skulle bli løsningen. Nå svarer han til iTromsø at dette ikke er mulig å få til, uten nærmere begrunnelse. Lektorlaget stiller seg undrende til dette. Hvor vanskelig kan det egentlig være rent byggeteknisk å avgrense et klasseromshjørne til et lite samtalerom? Eller er det et kostnadsspørsmål? Hvorfor har verken Lektorlaget eller elevrådet blitt informert av skoleeier om at det ikke er mulig, før Thomasjords svar kommer i media på deres spørsmål om hva som har skjedd i saken?

Hvor alvorlig har Lektorlaget og elevrådets bekymring blitt tatt av skoleeier?

Lektorlaget har foreslått bruk av Teams-møte mellom lærer og elever som en alternativ møtearena. Pandemien aktualiserte en slik løsning som viste seg å fungere, og ville nok også her vært bedre enn å ha korridormøter. I reportasjen 22.02.23 avviste rektor Holm dette med en begrunnelse som Lektorlaget finner uforståelig.

Lektorlaget stiller seg også kritisk til ansvaret fylkesråd for kunnskap og integrering, Bjarne Rohde, så langt har tatt for å få ovennevnte forhold i orden. Det forventes at han nå bidrar mere til å finne en løsning.

Kanskje kan det også være av interesse for foresatte å stille spørsmål til skoleeier om hva som kan vente deres ungdommer som elever på Kongsbakken vgs.