Atter en gang hadde brua vært stengt. Jeg bidro med 50 kroner i bompenger bare på kjøreturen fra jobb, som begynte før rushtiden, i tillegg til middagsutgifter på Jekta. Jeg ble da oppringt av iTromsøs journalist torsdag kveld for å uttale meg om hvordan vi i bydelsrådet stiller oss i debatten om tunnel versus bru som ny Kvaløyaforbindelse.

Spørsmålet jeg fikk var av noe slik som «med mer ekstremt vær og et annet klima, hvordan stiller bydelsrådet seg til at det skal bygges en ny bru og ikke tunnel?». Allerede der hadde journalisten lagt lista om hva denne samtalen skulle dreie seg om. Jeg svarte at vi hadde diskutert dette mange ganger i bydelsrådet og at stemninga for bru-alternativet er snudd, men samtidig svarte jeg også på at det ikke er i tråd med visjonene for Tenk Tromsø.

Tenk Tromsø skal ha inntekter til å bygge ut en trafikkvennlig by, med flere av de grønne alternativene. Jeg la også fram min frustrasjon om forhandlingene ved staten, der forbindelsen enten blir skjøvet ut eller satt nederst på prioriteringslisten. E8 i Ramfjord begynte i 1988, prosessen om ny Kvaløyaforbindelse begynte i 2015. Da har vi grovt regnet 26 år til oppstart av bygging av ny forbindelse til Kvaløya.

Bydelsrådet har i møter med Tenk Tromsø fått sett utregningene for alternativene bru og tunnel, og det er ikke til å stikke under stol at vi ikke får grønn løsning med tunnel. Det vil ikke bedre busstilbudet og vil ikke bedre fremkommelighet for gående og syklende. En konsekvens av dette blir også at «byen» (ikke ifølge SSB) blir enda større i utstrekning.

Vi er allerede en ganske stor by, om vi skal krysse byen fra ytterst på Kvaløysletta for å komme oss over til Solligården, tar det en halvtime i bil. Det tar like lang tid som å kjøre Manhattan på langs, en bydel med 1,6 millioner mennesker.

Vi må ikke la oss lede inn i fristelse av mediene! Det er så mange saker man kan skrive om forskjellige menneskers meninger om tunnel mot bru, men hva med saken om at vi ikke blir prioritert?

Kravet som burde være fremst blant oss som er engasjerte for bydelen vår, er at ny Kvaløyaforbindelse skal prioriteres i Tenk Tromsø. Og, ja, det koster mye penger, men vi betaler mye bompenger. Flyplassbommen tar seg av de fleste passeringene i hele systemet. Da nevner jeg ikke hva sone 1 bidrar med, den debatten kan noen andre ta.

Akkurat nå står vi med lua i hånda. Kan vi ærbødigst få be om å bli prioritert?