AP har vedtatt å fjerne fraværsregelen i videregående skole. Det må være søt musikk i SVs ører som applauderer vedtaket. Da går det mot et flertall i Stortinget for et lovforslag om saken, og venstresiden får gjennomslag for en skolepolitikk som stiller færre og færre krav til elevene. AUF har fått et viktig gjennomslag som de kan ta med seg inn i skoledebattene til høsten. Det blir populært.

Innleggsforfatter Erik Olsen mener det er nødvendig med en god erstatter om fraværsregelen i videregående skole fjernes. Foto: Privat

Solberg-regjeringen innførte 10-prosentregelen i 2016 og fraværet er gått ned. I dag mener derfor mange at regelen har fungert etter hensikten, men trenger å endres til for eksempel 15 prosent i fag med to-tre timer pr. uke.

Hvis målet er å få flere elever til å møte på skolen, er dette kanskje bra, men er det rett å forlange oppmøte i en frivillig skole? Er det ikke bedre at elevene møter til timene fordi de vil lære og ikke bare fordi de må? Og gir det læreren et bedre vurderingsgrunnlag på en elev som bare sitter i en krok og melder seg helt ut, men som likevel er til stede?

Hvis målet er å få et bedre læringsmiljø og få flere til å bestå, må det innføres et krav om deltakelse i opplæringen. I den tidligere Opplæringsloven het det at «elevene har plikt til å møte på skolen og delta i opplæringen i den form den blir gitt». Denne bestemmelsen bør gjeninnføres i en mer tilpasset form der eleven har plikt til å delta i opplæringen i et samarbeid med skolen og læreren. Det er ikke tilstrekkelig å bare være til stede.

Læreren setter standpunktkarakter basert på det vurderingsgrunnlaget eleven gir. Denne vurderingen trenger ikke være mer riktig fordi eleven har 9,9 prosent fravær i faget sammenlignet med en som har 10,1 prosent. IV (ikke vurderingsgrunnlag) er en karakter som innebærer at eleven ikke har bestått i faget og får kun et kompetansebevis, ikke et vitnemål som ville gitt rett til høyere utdanning. Det er derfor av stor betydning for eleven at alle fag er bestått og vurdert med karakterer fra 2 og opp til 6. Karakteren 1 er likelydende med stryk eller ikke bestått.

Dersom fravær ikke lenger skal reguleres med en fraværsgrense er det svært viktig at vi har en opplæringslov som stiller krav til elevene om deltakelse i opplæringen. Foreløpig står det mye om rettigheter elevene har og ikke så mye om plikter. «Gjør din plikt og krev din rett» het det en gang. Det kan fortsatt være grunnlaget for en videregående skole som skal gi ungdommen en god start på voksenlivet, med eller uten fraværsgrense.