Motsvar til Jens Ingvald Olsens (Rødt) debattinnlegg «Overkjøringa i Ramfjord».

Det var vill jubel og begeistring ute i Ramfjord sist torsdag. Tromsø kommune hadde nettopp fått nyheten om at Kommunalminister Jan Tore Sanner godkjente kommunestyrets vedtak om østre trasé for E8. Noen var selvfølgelig ikke like fornøyd, Rødts Jens Ingvald Olsen har ikke mye til overs for Kommunalministerens fokus på lokaldemokrati og måtte som vanlig kritisere både byrådet og ministeren.

I et innlegg i Itromsø mandag 27. juli kommer Rødts ordførerkandidat med sin sedvanlige tirade mot Høyre, Frp og Venstre. Denne gang er det fordi vi angivelig bare ønsket østre trasé for å slippe bompenger på strekningen. Han påstår at vi aldri har lagt vekt på de andre gode argumentene for østre trasé, og at vi nå angivelig har endret argumenter for å få kommunedelplanen for Ramfjord godkjent i departementet. For den borgerlige alliansen har det både før og etter forrige kommunevalg vært et sentralt argument for østre trasé at det gir muligheter for flere fremtidsrettede veiløsninger enn alternativet.

Ullsfjordforbindelsen, en forbindelse fra Breivikeidet i Tromsø kommune til Lyngenhalvøya i Lyngen kommune er vedtatt av et tverrpolitisk fylkesting. Forbindelsen kan korte ned kjøretiden mellom Tromsø og Alta med opp mot en time og er nærmere realisering enn noen gang. Etter Venstre, Frp, Høyre og Krf på Stortinget nylig vedtok å utvide ordningen med fergeavløsningsmidler til 40 år er finansiering av forbindelsen nesten klar, så snart planleggingen er ferdig. Veien gjennom Breivikeidet til Ullsfjordforbindelsen henger sammen med trasé-valget i Ramfjord. Når Ullsfjordforbindelsen bygges må tilkoblingen til Ramfjord oppgraderes. Der ville vestre trasé ikke bare skapt en stor omvei til den nye forbindelsen, men man ville også møte på mange av de samme innsigelsene som vi møtte for østre trasé.

At innsigelsesmyndighetene hele tiden har valgt å se bort fra dette er nok bare en svakhet i det norske forvaltningssystemet. Alle vektlegger bare sine særinteresser og fagområder, og slik sett blir det oss politikere som må tenke langsiktig. At Jens Ingvald ønsker all makt hos byråkratene er jo en kjent sak, det er jo derfor Rødt er forkjempere for den gamle formannskapsmodellen. Vi vil imidlertid bygge fremtidsrettede veiløsninger, og derfor gikk vi til valg på å bygge østre trasé. Det gir de beste løsningene for Ullsfjordforbindelsen og åpner mulighetene for en fremtidig Tindtunell.

Olsen kaster som vanlig om seg med tall og hevder at vi utsetter prosjektet med flere år. Han unnlater imidlertid å påpeke at den største utsettelsen kom da den rød-grønne regjeringen ville overkjøre kommunestyrets flertall med sin statlige plan for vestre trasé. Olsen snakker om at «makta rår», og det er vi helt enig i. Vi har imidlertid nå en regjering som lar makten til de demokratisk folkevalgte rå, og ikke makten til innsigelsesmyndighetene. Det kan nesten virke som om Rødt bare mener vi bør la de styre kommunen.

Det blir stadig tydeligere at Rødt fungerer som venstresidens klagerør mot de borgerlige partiene. Det kommer som vanlig mengder av kritikk mot det vi anser som fornuftige løsninger og lokaldemokrati. Igjen finner vi ingen alternativer i Jens Ingvalds innlegg. Vi sitter som vanlig igjen uten å vite hva som er Rødts politikk, bare kritikk mot alle andre. Vi går derfor ut i fra at Rødt vil kjempe med nebb og klør innad i den rød-røde blokken for en omkamp på denne saken. Til kamp for bompenger, og viktigst av alt mot kommunestyrets flertall.